مشاوره طرح کسب وکار برای شرکت در جشنواره

راهنمای تهیه طرح کسب و کار

نخستین جشنواره دانشجویی طراحان کسب وکار

ویژه دانشجویان دانشکده کارآفرینی

معیارهای داوری طرح‌های کسب و کار

گر چه ساختار‌های مختلفی جهت تدوین و نگارش طرح کسب و کار وجود دارد، ولی به جهت امکان مقایسه طرح‌های ارایه شده توسط داوران و انتخاب برترین آنها، رعایت قالب و شکل اجزاء ارایه شده برای شرکت کنندگان الزامی است. معیارهای کلی داوری با توجه به نکات زیر تدوین شده است.

  • سطح خلاقیت، ابتکار و نوآوری بکار گرفته شده
  • تناسب استراتژی کسب و کار (مدل کسب و کار) برای به نتیجه رساندن فرصت ایجاد شده
  • امکان‌پذیری و معقولیت طرح برای تأمین مالی و یا سرمایه‌گذاری
  • توان تیم در اجرایی نمودن طرح

سرفصل‌های در نظر گرفته شده برای تدوین طرح کسب و کار به همراه درصد وزن هر کدام از امتیاز کل طرح عبارت است از:



۱- مشخصات کلی طرح

شامل: عنوان طرح، نام طراح یا طراحان، مدت زمان تخمین اجرای طرح، میزان سرمایه اولیه موردنیاز


۲- فهرست مطالب


۳-خلاصه طرح (چکیده اجرایی) (۵%)

منظور از خلاصه طرح، شرح مختصری از ایده / طرح کسب و کار، فنّاوری بکار گرفته شده، بازار هدف و آینده آن، مزیت‌های رقابتی، هزینه‌ها، تیم کاری و چشم‌انداز آن می‌باشد. (حداکثر ۳صفحه)

۴- تشریح کسب و کار (۱۰%)

۴-۱- توصیف محصول‌، خدمت / فرآیند شامل: ایده، نوآوری، پتانسیل‌ها‌ و فرصت‌های ایجاد کسب‌ و‌کار، قابلیت تجاری شدن
۴-۲- درآمد کسب و کار (میزان تولید و ارایه خدمت، سطح توزیع و ...)
۴-۳- شکل کسب و کار (حقوقی، حقیقی و ...)

۵- تشریح و توجیه فنّاوری (۱۰%)

۵-۱- نوآوری
۵-۲- فرآیند دستیابی به فنّاوری (مهندسی معکوس، اختراع و ...) و نوع محافظت از آن
۵-۳- کاربرد فنّاوری
۵-۴- وضعیت کنونی فنّاوری و مقایسه با فنّاوری‌های رقیب
۵-۵- ریسک‌های مربوط به فنّاوری و راه حل‌های کاهش آنها
۵-۶- تأثیرات اجتماعی، مزایای فنّاوری، ویژگی‌های منحصر بفرد
۵-۷- ارزش مالی فنّاوری


۶- تحلیل بازار (۱۵%)

۶-۱- تحلیل صنعت (آینده این کسب و کار، رقبای این کسب و کار)
۶-۲- مطالعه و تحقیق بازار (بخش‌بندی بازار، پتانسیل بازار، نوع مشتری)
۶-۳- برنامه‌ریزی بازار (استراتژی‌های قیمت‌گذاری، استراتژ‌ی‌های توزیع و تبلیغات، آینده محصول یا قیمت‌گذاری)
۶-۴- مدل بازاریابی (فروش محصول، فروش فنّاوری و ...)


۷- ارزیابی ریسک کسب و کار (۱۰%)

۷-۱- نقاط ضعف کسب و کار
۷-۲- ارزیابی ریسک در ارتباط با پذیرش بازار و تغییر در رفتار مشتریان و سرمایه‌گذاران
۷-۳- ریسک‌های ناشی از تغییرات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، جمعیتی، محیطی و قانونی


۸- برنامه اجرایی و سازمانی (۱۵%)

۸-۱- ارائه مراحل اجراء و زمان‌بندی آنها
۸-۲- امکانات و فنّاوری‌های موردنیاز
۸-۳- تأمین‌کنندگان امکانات و محل اجراء
۸-۴- ساختار تشکیلاتی (مشخصات نیروی انسانی و نحوه بکارگیری، شکل مالکیت و ...)


۹- برنامه‌ریزی و توجیه مالی (۲۵%)

۹-۱- میزان سرمایه و منابع تأمین آن
۹-۲- پیش‌بینی حساب سود و زیان و نقطه سر به سر
۹-۳- پیش‌بینی و توجیه درآمدها

۱۰- ضمائم و سایر مستندات (۱۰%)

شامل داده‌های بازار، لیست قیمت‌ها، پیشینه مطالعات فنّاوری، تصاویر / نقشه‌ها و ...

برنامه زمان‌بندی

  • دریافت طرح 1/11/۸8


  • نکات مهم

۱- طرح باید بر روی کاغذ A4 به صورت یک‌رو و تایپ شده ارائه شود.
.۳- طرح کامل حداکثر در ۳۰صفحه ارائه شود.
۴- خلاصه طرح و طرح کامل می‌بایست در فرمت WORD و PDF به آدرس bpfestival@ent.ut.ac.ir تحویل داده شود
۵- طرح ارائه شده نباید ناقض هیچ حق مالکیتی باشد.


منبع خبر: دانشكده كارآفريني

باک مقالات علمی


نوآوری و شکوفایی سازمانی               مدیریت راهبردی                 مدیریت کیفیت            رفتار سازمانی


مدیریت اسلامی                                مدیریت دانش                     مدیریت بحران             بودجه بندی


مدیریت زنجیره تامین                            بازاریابی و CRM                 مدیریت پروژه              فن آوری اطلاعاتIT


مدیریت تولید و عملیات                         مدیریت بهره وری                آینده پژوهی               مدیریت بازرگانی


مدیرین منابع انسانی                          مدیریت مشارکتی               مدیریت تغییر                مدیریت دولتی


مدیریت/مهندسی ارزش                      مهندسی سیستم ها           مدیریت ریسک             مدیریت آموزشی


مدیریت اقتصادی و مالی                     مدیریت کارآفرینی               مدیریت توسعه             مدیریت شهری


سازمانهای یادگیرنده                          مدیریت زمان                       مدیریت R & D              مهندسی مجدد


نظام های ارزیابی عملکرد و کنترل         فرهنگ و جو سازمانی         انگیزش                       توانمندسازی


مفاهیم نوین در سازمانها                     اقتصاد مهندسی                 تصمیم گیری                الگوبرداری


ساختار و معماری سازمانی                 حسابرسی و حسابداری      برنامه ریزی                  رهبری


جنبش نرم افزاری تولید علم                 اخلاق حرفه ای                   شبکه های عصبی       تعاونی ها


تعالی و بالندگی سازمانی                  تئوری فازی                         سازمان های چابک       تجارت الکترونیک


مورد کاوی                                      متن کامل جزوات درسی         متن کامل کتاب ها       Knowledge Management



دانشگاه آینده

 

 

دانشگاهها به جهت در اختیار داشتن بیشترین اطلاعات جامعه (نسبت به سایر سازمانها) قافله سالار کاروان جوامع بشمار رفته لذا نیازی به تغییر در خود احساس نکرده در مقابل هرگونه تغییری بطور ناخواسته مقاومت میکنند تغییر معمولاً ناخواسته، و در نتیجه پیدایش واقعیتی جدید بوجود می آید تا اینكه نتیجه ابتكار عمل آنها باشد.حتی اگر ما چندین قرن به عقب برگردیم ، متوجه می شویم كه تا قرن ۱۲ كه دانشگاههای بزرگ اروپا تاسیس و راه اندازی شدند، همان الگوهای گذشته را اعمال می كردندكه حاكی از محافظه كار بودن آنها دارداما انقلاب اطلاعاتی وسیطره فناوری اطلاعات دانشگاهها راچون جزیره ای در میان امواج خود به محاصره درآورده که لاجرم میبایستی دراین موقعیت تغییرات را پذیرا باشند.فن آوری ارتباط رایانه ای این توانایی را در خود داردكه امكان " یادگیری در همه جا  را متناسب با زمان و تواناییها و نیازهای دانشجو فراهم كند. این شیوه، در مقایسه با شیوه آموزشی معمول، كه نیازهای دانشجو (با معنی شناخته شده)را نادیده می گیرد و گروهی را در زمان و مكان مشخص و معینی مخاطب قرار می دهد، راهكاری اساسی است. از طرف دیگر، این احتمال وجود دارد كه فن آوری ارتباط رایانه ای به ساخت اجتماعی موجود در موسسات آموزشی آسیب برساند و نشستهای فیزیكی را به حداقل برساند که زیانهایی نیز برچرخه علم آموزی وارد خواهدساخت ضرورت رفع تهدیدها ی یادشده  ابداع راهکارهای کیفی  را بدنبال خواهدداشت استفاده از فن آوری برای آموزش در دانشگاهها، تا بحال هیچ تغییر اساسی بدنبال نداشته است. توماس ادیسون(۳) پیش بینی كرده بود كه استفاده از فن آوری پیشرفته آن زمان، كه امروزه به آن سینما گویند، باعث انقلابی در همه زمینه های مربوط به سیستم آموزشی خواهد شد و چایگزین متون مرجع علوم میشود. با ظهور تلویزیون آموزشی در اوایل دهه پنجاه ، بسیاری از وعده های تغییرات اساسی كه می بایست در شیوه های آموختن در دانشگاهها بوجود آید، در معرض عینیت قرار گرفت. واقعیت امروز نشان میدهد كه آن پتانسیل فوق العاده ای كه در دهه پنجاه ذكر شد، در حد همان پتانسیل باقی ماند و هرگز به منصه ظهور نرسید و شیوه های آموزشی در دانشگاهها ثابت مانده است.مشابه با آن نیز، سیتمهای سمعی- بصری دهه۹۰ بعنوان وسایل كمك آموزشی بود كه جز حالتی دل خوش كننده از آن باقی نمانده است، و استفاده از آنها در زندگی امروزه بی اهمیت است شاید قدرت رابطه استاد وشاگردی ونفس اثربخش معلم واستاد نقشی پررنگتر از دستگاههای بی احساس سمعی وبصری داشته وروش سنتی توانسته گوی سبقت را از فناوری آنزمان برباید والبته باتعامل دوطرفه واثر پذیری سیستم قدیم تاحدی با اعمال مدیریت انسانی از تکنولوژی بهره مند شده وآنرا بخدمت گرفته مانند استفاده از ویدئو، ویدئو کنفرانس،نرم افزارهای آفیس و....(مانند انسانهای اولیه این موجودراهم اهلی کرده است)

اینترنت و محیطهای ارتباط رایانه ای همراه با آن، ما را به یاد وعده هایی می اندازد كه در نتیجه پیدایش دیگر فن آوری های آموزشی بوجود آمده بود و پس از مدتی به بوته فراموشی سپرده شد، اما به نظر میرسد این موج با امواج گذشته تفاوت شایان توجهی دارد وگستردگی آن با لحاظ نمودن مبحث هزینه وفایده مقوله آموزش  گرایش بسوی آنرا بیشتر کرده وسهم بیشتری را میبایست برای فناوری نوین جهانی  در آموزش در نظر گرفت  چرا که مزایای آن بحدی زیاد است که براحتی کسی را یارای گذشتن از آن نیست  مخصوصا تغییر گرایش تحقیقاتی بسوی کیفیت  حسی فناوری اطلاعاتی مانند کیفیت صدا ،تصویر و.... بحث تغییر اساسی در دانشگاههای آینده راجدی میسازد گرددبعلاوه اینکه در حال حاضر اساتید ودانشجویلن  می توانند از مزایای ذیل استفاده کنند:

 

- استفاده از رسانه های ارتباط رایانه ای برای ارائه كارهای تكمیلی اساتید

- توانایی آنها برای استفاده از دوره های پیشرفته دانشگاههای دیگر

  - كاهش بهای آموزش یا دوره های پیشرفته

  - استفاده سریع از منابع کتابخانه ای در اقصی نقاط کشور

 

دانشگاه آینده وزندگی آینده ، كه ادعا دارد شخص باید با هزینه كمتر، كار بیشتر انجام دهد. رشد جمعیت كشورهای در حال توسعه باعث می شود كه نمودار بودجه بین افراد بیشتری تقسیم شود. تقاضاهای افراد نیز افزایش می یابد و آنچه كه متعاقب آن پیش می آید، افزایش قیمت در زمینه های پزشكی، امنیت داخلی، حمل و نقل و غیره است. حوزه آموزش درسراسر جهان نیز مشمول این واقعیت می شود. علیرغم افزایش چشمگیر تعداد دانشجویان، اختصاص بودجه به دانشگاه، مطابق با آن افزایش چشمگیری نیافته است. خود جمعیت دانشجویی هم در حال تغییر است و دانشجویان بیبشتری از گروه سنی بالای چهل سال در این فرایند وارد می شوند. کمبود منابع ونیز لزوم مصرف بهینه منابع، آموزش مبتنی بر فناوری اینترنتی رابعنوان گزینه اول سیستم آموزشی مطرح میسازد که باید بدست انسان اهلی شده ومدیریت

 

 

                                                                          

تمبر جهاد دانشگاهی

 

 

تمبر سي‌امين سالروز تشكيل جهاد دانشگاهي منتشر شد

تمبر جهاد دانشگاهی به مناسبت سی امین سالگرد تاسیس این نهاد در تالار وحدت رونمایی شد.

 به گزارش روابط عمومي شرکت پست در مراسم رونمایی از تمبر سي‌امين سالروز تشكيل جهاددانشگاهي، دکتر شریعتمداری عضو هیئت موسس جهاد دانشگاهی، دکتر منتظری رییس اسبق، دکتر طیبی مدیر سابق و دکتر یادگاری سرپرست جهاد دانشگاهی و حسن احمدوند مدیر کل روابط عمومی شرکت پست، شخصيت‌هاي علمي، فرهنگي و دانشگاهي، جهادگران جهاددانشگاهي و خانواده‌ معظم شهدا حضور داشتند.

در این تمبر نمادهای تاثیرگذاری و تلاش‌های جهادگران گمنام عرصه‌های علمی و فرهنگی کشور در سه دهه اخیر به نمایش درآمده است.

فناوري پست

 استانداردهاي فني UPU در ارتباط با RFID

 S20-3 – معماري مرجع و واژگان تخصصي

پيش گفتار :

     سرويسهاي پستي امروزه تبديل به يك جزء لاينفك از زندگي روزانه مردم در سرتاسر جهان شده است. اتحاديه جهاني پستي (UPU) ، نهاد تخصصي سازمان ملل متحد است كه مسئوليت نظارت و نظام مند كردن خدمات پستي بين المللي را برعهده دارد. شبكه سرويس هاي پستي 189 كشور عضو UPU، بزرگترين شبكه توزيع فيزيكي در جهان را بوجود آورده است.

قريب به 2/6 ميليون پرسنل پستي كه در بيش از 700 هزار دفتر پستي در سرتاسر جهان، به كار مشغولند، سالانه مجموعاً 430 بيليون نامه، بسته و مطبوعات را در سرويس داخلي و تقريباً 10 بيليون نامه، بسته و مطبوعات را در سرويس بين المللي پردازش مي كنند. همگام با عرصه رو به تحول ارتباطات، ادارات پست به طور فزاينده اي فناوري هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطاتي را به كار مي برند تا بتوانند فعاليتهاي خود را به ماوراء آنچه به طور سنتي كار اصلي پستي تلقي  مي شود، ارتقاء دهند. بدين ترتيب خواهندتوانست به مدد طيف گسترش يافته اي از محصولات و سرويس هاي با ارزش افزوده، جوابگوي انتظارات رو به افزايش مشتريان خود باشند.

براي اثربخش بودن عمليات پستي و برقراري ارتباط سازنده در داخل شبكه جهاني، استانداردها پيش نياز مهمي هستند. در راستاي بهبود تبادل اطلاعات بين ادارات پست و ارتقاء سازگاري UPU با نوآوري هاي پستي در سطح جهاني، كميته استانداردهاي UPU وظيفه تعيين و نظارت بر رعايت استانداردها را، كه تعدادشان مرتباً افزايش مي يابد، برعهده دارد. اين كميته با ادارات پست، مشتريان، عرضه كنندگان تجهيزات و ساير طرفهاي ذيربط، شامل سازمانهاي بين المللي گوناگون، همكاري نزديك دارد. اين كميته، استانداردهاي يكپارچه و منسجمي در حوزه هايي همچون تبادل الكترونيكي داده ها(EDI) ، كدگذاري ، فرم هاي پستي و ...، تعيين نموده است.

 

  مقدمه:

در داخل بخش پستي، شاهد گسترش بكارگيري فناوري هاي شناسايي خودكار هستيم. فركانس تشخيص نوري علائم و كاراكترها و فركانس تهيه كد ميله اي (bar coding) و كد نقطه اي (dot coding) در حال افزايش است. پيشرفت هاي اخير، ضرورت بكارگيري يك فناوري جديد، كه اختصاراً RFID ناميده مي شود، را در تعدادي از محيط هاي پستي به وضوح نشان داده است.  RFID مخفف ((فناوري شناسائي توسط فركانس راديوئي )) است.

يك مورد استفاده از RFID مي تواند كنترل و نظارت بر (( نامه هاي نمونه گيري شده)) در يك طرح كنترل و نظارت بر كيفيت سرويس باشد . موارد ديگر مي توانند رهگيري محفظه (container) و كيسه و بطور باالقوه رديابي و رهگيري (T&T) باشند.

درفناوري شناسايي توسط فركانس راديويي يك ايستگاه خوانشگر/پرسشگر (reader/interrogator) وجود دارد كه يك سيگنال معين انرژي (القائي، راديوئي يا ميكروويو) را به يك يا تعداد زيادي پاسخگر (transponder) كه در برد خواندن قرار گرفته اند، مخابره مي كند. پاسخگر سيگنال را به خوانشگر/ پرسشگر برمي گرداند و از داده ها رمز گشايي مي شود. داده ها در يك مرسوله پستي، پايه و اساس شناسائي بدون ابهام پاسخگر هستند و مي توانند رسانه اي براي مبادله دو سويه داده ها بين ميزبان (host) و پاسخگر را فراهم نمايند. سيگنال متناسب با معماري سيستم مي تواند مدوله شده يا مدوله نشده باشد.

در بسياري موارد، استفاده از يك پروتكل و يك فركانس حامل (carrier) هوائي مطلوب يا ضروري خواهد بود، هرچند كه هميشه و در همه شرايط امكان پذير يا حتي مطلوب نيست و ممكن است جداسازي محفظه هاي مختلف از اساس بوسيله  فركانس پاسخ، بهتر باشد.

با اين وجود، استفاده از يك ساختار مشترك استاندارد براي داده ها و نمادگذاري، كه قابليت يكپارچه سازي داشته و قابل توسعه از يك سيستم ساده و ارزان شناسائي به كاركردهاي پيچيده تر باشد، سودمند است. چنين ساختاري لازمست قابل انعطاف با شد، بطوريكه سيستم هاي مختلف بتوانند به سطوحي از تعامل در داخل و بين سيستم هاي ميزبان خود دست يابند.

 نمادهاي تعيين شده در داخل  اين خانواده از استانداردها از نظر بين المللي شناخته شده و تاييد شده هستند و در صورت اقتضا طرح هاي داده اي پيشين (مانند EDIFACT) را پشتيباني خواهند كرد.

ادامه نوشته

فناوری در پست کشور امارات

سرويس هاي جديد اداره پست  امارات متحده عربي در حوزه IT – سيستم POS

“Point of Sale” system

 

v       نیاز به تجارت الکترونیک (E-Commerce )

       تغيير شرايط بازار و روند سوگيري به طرف پذيرش تجارت الكترونيكي

-        تغيير انتظارات ونيازهاي دولت ومصرف كنندگان و روند سوگيري به طرف محيط تجارت الكترونيكي

-        افزايش رقابت (اينترنت به عنوان يك جانشين براي پست)

-        نياز به اصلاح و ارتقاء سرويسها و محصولات پستي و بهبود شرائط به نفع مشتريان بوسيله توليد محصولات جديد

-        تامين رضايت و پاسخگويي به انتظارات مشتريان

-        حفظ سهم فعلي در بازار و افزايش سودآوري

اكثر ادارات پست كشورهاي بزرگ درحال حركت به سمت پذيرش تجارت الكترونيكي به عنوان يك جزء لاينفك استراتژي توسعه و بازاريابي خود هستند.

پست امارات نيز با اتكاء بر اعتماد مشتريان و تجارب خود در صدد ارتقاء سرويسهاي سنتي پستي و ارائه محصولات جديد در زمينه مالي، لجستيك، تجارت الكترونيكي و ديگر امور مرتبط با فناوري اينترنت است.

v       اهداف پروژه تجارت الکترونیک

-        ابداع راهكارهاي جديد كه جوابگوي درخواست هاي مشتريان امروزي  باشد.

-        بهبود ارائه سرويس هاي موجود.

-        حفظ و افزايش سهم در بازار

-        بهبود بازدهي و مديريت بهتر هزينه ها

-        مجتمع كردن با ديگر خدمات دولت الكترونيك

-        بهبود تصوير كلي و وجهه پست امارات

-        ايفاي نقش تامين كننده خدمات (service provider ) عمومي

      ديگر اهداف بلند مدت اين پروژه به شرح ذيل هستند:

 -                 ايجاد مدولهاي تخصصي براي معاملات B2B از طريق پلاتفرم تجارت الكترونيكي پست امارات.

-    استفاده از اينترنت به عنوان يك رسانه مقرون به صرفه و انجام فروش هاي سودآور از طريق وب و ايجاد بازارهاي جديد براي محصولات و سرويس هاي ارائه شده توسط پست امارات. 

 

v       ويژگي ها (Features )

 

-        اطلاعات مربوط به سرويس ها و شركت ها

   پورتال وب دستيابي به اطلاعات و سرويسهاي ارائه شده توسط پست امارات را تأمين خواهد كرد. كاربران مي توانند سرويس هاي دولتي، شركتهاي خصوصي و مصرف كنندگان مختلف را كه در دفاتر پستي در دسترس است، مرور نمايند.

-        اخبار و رويدادها

         دسترسي به مطالب منتشر شده در مطبوعات و اطلاعات درباره رويدادهاي روز نيز در وب امكان پذير خواهد بود. پورتال بطور منظم به روز خواهد شد تا جديدترين اطلاعات را در اختيار كاربران قرار دهد. پورتال شامل يك آرشيو از رويدادها، مطالب منتشر شده و اخبار گذشته نيز خواهد بود.

-        جستجو در سايت

  جستجوي آسان و سريع در سايت وب به منظور دستيابي به اطلاعات و سرويس ها امكان پذير خواهد بود.

-        تجديد (Renewal ) و اجاره صندوق دفتر پستي

مشتريان مي توانند صندوق پستي خود را از طريق وب و بدون حضور در دفتر پستي اجاره و يا تجديد نمايند. اين سرويس نه فقط زحمت مشتريان را كم مي كند بلكه باعث افزايش تعداد سفارشات و درآمد حاصله نيز خواهد شد.

-        رهگيري و رديابي (T&T )

تبادل الكترونيكي داده ها دسترسي مشتريان به اطلاعات رهگيري مرسوله را ممكن كرده است.

پورتال وب پست امارات سرويس رهگيري و رديابي را براي مرسولات و خدمات دولتي ذيل ارائه خواهد كرد:

-        نامه ها

-        بسته ها

-        EMS

-        حواله هاي پولي

-        كاربردهاي مربوط به وزارت كار

-        كاربردهاي مربوط به وزارت بهداشت

ادامه نوشته

تهيه كليپ تبليغاتي وآموشي

 

عنوان درس:طراحی وتدوین طرح کسب

عنوان طرح:تهیه کلیپ تبلیغاتی وآموزشی

استاد:جناب آقای دکتر کاظمی

دستیار درس:جناب آقای مهندس  قاسمی

دانشجویان:شاهرخ شهابی-عهدیه طهماسبی-فاطمه صیدی-خداکرم عباسی نوچینی

شماره دانشجویی660187552-۶۶۰۱۸۷۵۴۷

تهيه كليپ تبليغاتي وآموشي

 

عنوان درس:طراحی وتدوین طرح کسب

عنوان طرح:تهیه کلیپ تبلیغاتی وآموزشی

استاد:جناب آقای دکتر کاظمی

دستیار درس:جناب آقای مهندس  قاسمی

دانشجویان:شاهرخ شهابی-عهدیه طهماسبی-فاطمه صیدی-خداکرم عباسی نوچینی

شماره دانشجویی660187552-۶۶۰۱۸۷۵۴۷

تهيه كليپ تبليغاتي وآموشي

 

عنوان درس:طراحی وتدوین طرح کسب

عنوان طرح:تهیه کلیپ تبلیغاتی وآموزشی

استاد:جناب آقای دکتر کاظمی

دستیار درس:جناب آقای مهندس  قاسمی

دانشجویان:شاهرخ شهابی-عهدیه طهماسبی-فاطمه صیدی-خداکرم عباسی نوچینی

شماره دانشجویی660187552-۶۶۰۱۸۷۵۴۷

دوره رايگان پيشرفته فني وحرفه اي در اردبيل

آموزش كارآفريني KAB به دانشجويان و فارغ التحصيلان دانشگاهي و مهارت آموزان سابق :

جهت آموزش KAB به كسانيكه قبلاً دوره هاي مهارتي آموزش فني و حرفه اي را ديده اند و يا هم اكنون دانشجو بوده يا فارغ التحصيل دانشگاه مي باشند و يا سايرمتقاضيان آزاد علاقمند فراگيري كارآفريني، دوره های زیردرنظر گرفته شده است:

ب 1 ) سمينارآشنايي با كارآفريني KAB ( 8 ساعت ):

اين سمينار يك دورة كوتاه مدت و فشردة كارآفريني بوده و فرصت مناسبي است تا علاقمندان با الگوي KAB آشنا شده و از طرف ديگر مربي كارآفريني بتواند يك شناخت مشاهده اي از فراگيران كسب نمايد. كلية متقاضيان فراگيري دورة كارآفريني KAB بايستي در ابتدا در اين سمينار 8 ساعته شركت نمايند. براي شركت كنندگان در اين سمينار تاييديه شركت در سمينار صادرمي گردد.

ب 2 ) دورة كارآفريني کامل KAB ( 100 ساعت ) :

بر اساس ارزشیابی مشاهده اي در سمينار 8 ساعته و مصاحبه ورودي تعداد محدودي ازکارآموزان واجد شرایط در دورة كامل كارآفريني KAB كه به مدت 100 ساعت بااستانداردمصوب انتخاب می شوند.

 

علاقمندان جهت شركت دردوره شماره تلفن ثابت ونام ونام خانوادگي خودرا به تلفن همراه ۰۹۱۴۱۵۲۵۱۴۱ اس ام اس نمايند

کارآفرینی درآمریکا

                                                           كارآفريني در آمريكا

 سابقه طولاني آمريكا در توسعه كارآفريني باعث توانا بودن بخش خصوصي اين كشور در انجام بسياري از برنامه هاي توسعه كار آفريني شده است قانونگذاري ايالات متحده آمريكا براي حمايت از كارآفرينان اقتصادي با تصويب قانون كسب وكارهاي كوچك بعنوان قديمي ترين برنامه ريزي دوتي براي توسعه كار آفريني محسوب ميشود

آمریکا همچنان از نظر سطح فعالیتهای کارآفرینی در جهان پیشتاز است. این کشور در میان 37 کشوری که در پروژه دیدبانی جهانی کارآفرینی در سال 2002 بررسی شده‌اند، رتبه یازدهم را از نظر سطح فعالیت کارآفرینی به خود اختصاص داده است. در سال 2002 نسبت به سال 1998 سطح فعالیت کارآفرینی در آمریکا 50 درصد افزایش داشته است. سطح فعالیتهای کارآفرینی با درصد جمعیت در مناطق مختلف نسبت مستقیم دارد. در آمریکا جمعیت روستاها نسبت به شهرها کمتر است و به همین خاطر کارآفرینی در آمریکا عمدتاً پدیده‌ای شهری است و تاثیر آن در رشد اقتصادی شهرها به‌مراتب بیش از روستاهاست

علاوه بر این فعالیتهای کارآفرینی در آمریکا تا حد زیادی متکی بر سرمایه‌گذاریهای مخاطره‌پذیر است. این کشور 69 درصد کل سرمایه‌گذاریهای مخاطره‌پذیر را در بین کشورهای مورد مطالعه در پروژه دیدبانی جهانی کارآفرینی به خود اختصاص داده است .
برنامه‌ها و طرحهای متعددی برای توسعه کارآفرینی در روستاهای آمریکا به اجرا درآمده است. در حال حاضر هزاران شرکت رقابت‌پذیر در سطح روستاها فعالیت می‌کنند و شبکه‌ای از کارآفرینان روستایی در آمریکا وجود دارد. توسعه کارآفرینی بهترین رویکرد برای رشد اقتصادی روستاها نیست، اما یکی از کم‌هزینه‌ترین سیاستها در این زمینه است. وجود فقر در نواحی روستایی و عدم دسترسی به امکانات و منابع، نبود کارکنان ماهر و آموزش‌دیده و زیرساخت ارتباطی ضعیفـ، توسعه کارآفرینی را در روستاها با مشکلات زیادی مواجه ساخته است.

ناحیه آپالاچین اوهایو شامل 13 ایالت است که از غرب نیویورک تا شمال شرقی میسی‌سی‌پی ادامه دارد. این ناحیه از دیر باز به عنوان منطقه‌ای با اقوام قدرتمند، معادن غنی ذغال سنگ، درگیریهای خشونت‌بار، مردمان فقیر, آب آشامیدنی ناسالم و نبود عدالت اجتماعی، شهرت دارد. 406 منطقه در این ناحیه وجود دارد که از نظر وضعیت اقتصادی بسیار متفاوتند. 12 منطقه از رفاه نسبی برخوردارند؛ به این معنی که نرخ بیکاری و فقر در آنها زیر میزان میانگین کشور و درآمد سرانه آنها بالای میانگین است. در عوض 118 منطقه دیگر با بیکاری، درآمد پایین و فقر نسبی مواجهند.
در این ناحیه توسعه کارآفرینی به عنوان یکی از عمده‌ترین سیاستهای توسعه اقتصادی مورد تاکید قرار گرفته است و مراکز کارآفرینی روستایی اقدامات و فعالیتهای موثری را برای تشویق روستاییان به فعالیتهای کارآفرینی به اجرا آورده است و تعداد مراکز حمایت‌کننده از کارآفرینان قابل توجه است.
اگرچه تعداد شرکتهای کارآفرین در حال رشد در این ناحیه زیر حد متوسط است, اما در مجموع نسبت تعداد کارآفرینان به کل جمعیت، بالای حد میانگین است. توسعه اقتصادی این منطقه بیشتر متکی به صنایع سنتی است و توسعه ظرفیت کارآفرینی، توسعه ظرفیتهای اجتماعی و گسترش سیاستهای حمایت از کارآفرینی سه استراتژی عمده در این ناحیه است.
مطالعات کمیسیون ملی کارآفرینی نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی میان وجود جثه بحرانی از شرکتهای نوآور و رو به رشد, با رشد اقتصادی در این ناحیه وجود دارد. این امر بیانگر این حقیقت است که کارآفرینی دستاوردهای اقتصادی مهمی برای این ناحیه به همراه داشته است.

بنیاد کافمن (Kauffman) اخیراً گزارشی آماری از وضعیت فعالیت های کارآفرینانه در کشور آمریکا ارایه کرده است. در این گزارش فعالیت های کارآفرینانه جمعیت ساکن این کشور در جمعیت نمونه منتخب در سال های 1996 تا 2004 میلادی مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این گزارش از شاخص های معین برای ارزیابی آماری استفاده شده است. این شاخص ها شامل جنسیت، اقلیت های قومی و نژادی، مهاجران خارجی و شهروندان، سن، سطح تحصیلات، جغرافیا، بخش های صنعتی می شود. این گزارش شاخص های مزبور را با جزییات و رسم جدول و نمودارهای مربوط مورد بررسی قرار داده است. در این نوشتار گزیده هایی از این گزارش از نظر خوانندگان می گذرد.

چکیده نتایج بدست آمده که در گزارش ذکر شده است به شرح زیر است:

· در بازه زمانی سال های 1996 تا 2004 میلادی به طور میانگین در حدود 36/0 درصد جمعیت بالغ آماده برای کار هر ماه کسب و کاری جدید ایجاد کرده اند. به عبارت دیگر در سال های مزبور ماهانه در حدود 550 هزار کسب و کار جدید در این کشور ایجاد شده است.

· نرخ رشد کارآفرینی در آمریکا در سال های پایانی دهه 90 میلادی ثابت بوده است اما در سال های اخیر این نرخ افزایش پیدا کرده است. میانگین نرخ رشد کارآفرینی در سال های 96، 2001 و 2004 میلادی به ترتیب 36/0 ، 35/0 و 40/0 درصد بوده است.

· نرخ رشد فعالیت های کارآفرینانه در میان مردان در مقایسه با زنان در سال های مزبور بیشتر بوده است. نرخ رشد کارآفرینی برای مردان 46/0 درصد و برای زنان تنها 28/0 درصد بوده است. نرخ رشد کارآفرینی در آغاز هزاره سوم میلادی برای مردان افزایش پیدا کرده است و نه برای زنان. نرخ رشد کارآفرینی برای مردان از 46/0 درصد در سال 2001 میلادی به 50 درصد در سال 2002 میلادی رسید.

مهاجران خارجی سهم بیشتری از کارآفرینی در مقایسه با شهروندان آمریکایی دارند. نرخ رشد کارآفرینی برای مهاجران خارجی در سال 200 میلادی 55/0 درصد بوده است در حالی که این نرخ برای شهروندان آمریکایی 37/0 درصد در این سال بوده است.

از نظر جغرافیایی نرخ رشد فعالیت های کارآفرینانه در غرب آمریکا بیشتر است. بقیه نقاط جغرافیایی از این نظر وضعیتی مشابه یکدیگر دارند. نرخ رشد در غرب و جنوب آمریکا در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. نرخ رشد کارآفرینی در غرب آمریکا از 42/0 درصد در سال 2001 میلادی به 49/0 درصد در سال 2004 میلادی رسید. این میزان برای جنوب آمریکا از 35/0 درصد به 41/0 درصد تغییر پیدا کرد

دپارتمان مذکورکه به طورخلاصه SBA small business administration نامیده می شود. به عنوان مدافع ومحافظ منافع کسب وکارهای کوچک وکارافرینان اقتصادی درنظام حکومتی ایالات متحده آمریکا برنامه های متعددی رادرسطوح ملی ومحلی ودرجهت بهبود موقعیت این گروه ازکسب وکارها وکارآفرینان به اجرا گذاشته است.
SBA
یک سایت اختصاصی با آدرس Http://www.sba.ogv برروی اینترنت داردکه علاوه بر تامین اطلاعات کامل درمورد sba ومراکز وابسته منبع منحصر به فردی نیزبرای کارآفرینان اقتصادی داخل این کشورمحسوب می گردد. همانند کتابخانه ای الکترونیکی , منابع نوشتاری متعددی را درخصوص سیاست ها وبرنامه های توسعه کارآفرینی درایالات متحده آمریکا دردسترس قرار می دهد. این گزارش با استفاده ازاطلاعات موجود برروی سایت تهیه شده است وطی مراجعه به آن اسناد متعددی جهت استفاده دراین گزارش به داخل کشور منتقل می شود که فهرست کتاب شناختی آنها درانتهای گزارش ارائه شده است.
اهداف SBA
-
تسهیل موفقیت برای کسب وکارهای کوچک
-
تحویل درSBA وتبدیل آن به تشکیلاتی مناسب با مقتضیات قرن آینده
-
مساعدت به افراد وکسب وکارها بحران ها ومخاطرات طبیعی واقتصادی
-
هدایت کسب وکاردرمشارکت برای کارگیری بیکاران
-
حفاظت ازمنابع کسب وکارهای کوچک درآمریکا درنظام حکومتی این کشور
برنامه های SBA
1-
برنامه های تامین مالی
-
برنامه تضمین وام
-
وام های کوچک
-
برنامه وام دهندگان مجازوتوجیهی
-
برنامه بازارضمانت نامه ها (Secondary Market)
-
برنامه وام حداقل کاغذ بازی (Loan Low Documentation)
-
وام های کوتاه مدت
-
برنامه تشخیص صلاحیت اولیه متقاضیان وام
-
برنامه تغییردرکسب وکارهای دفاعی
-
برنامه کمک به کسب وکارهای فردی
-
برنامه تامین سرمایه درگردش صادراتی
-
برنامه وام تجارت بین المللی
-
وام های حرفه جوئی درانرژی
-
وام های کنترل آلودگی
-
وام کمتراز25000 دلار برای کسب وکارهای بسیارکوچک ومتوسط موسسات غیرانتفاعی
2-
برنامه های حمایت ازسرمایه گذاری
-
برنامه شرکتهای سرمایه گذاری
-
شبکه الکترونیکی سرمایه گذاران خیر
-
تضمین بیمه نامه ها وسپرده ها
-
برنامه قراردادهای دولتی
-
برنامه های تحقیق وتوسعه
-
تحقیقات نوآوری درکسب وکارهای کوچک
-
انتقال تکنولوژی به کسب وکارهای کوچک
6-
مشاوره وآموزش های کاربردی
-
مراکزتوسعه کسب وکارهای کوچک
-
مراکزاطلاعاتی کسب وکارهای کوچک
-
هیات خدماتی مدیران بازنشسته
7-
خدمات اطلاعات کسب وکارها
-
اتاق مشاوره
-
انتشارات
-
اطلاع رسانی کامپیوتری
8-
حمایت های زمان بحران
9-
برنامه کمک به گروه های ویژه
-
برنامه کمک به بازنشستگان
-
برنامه حمایت ازصادرکنندگان
-
حمایت ازبومیان
-
حمایت ازکارآفرینان با قدرت اقتصادی کم
-
حمایت اززنان کارآفرین
-
حمایت ازکارآفرینان ساکن درمناطق کم توسعه
تجارت ایالات متحده آمریکا درتوسعه کارآفرینی
تعداد واقعی کسب وکارها درآمریکا برای SBA نامشخص است. ولی گمان می رود بین 13 تا 16 میلیون کسب وکاردرامریکا وجود دارد که کسب وکارهای کوچک 99% ازکل شرکت ها را تشکیل می دهند و52% ازکارکنان شاغل دربخش خصوصی را دراستخدام خود دارند. 96% ازکل صادرات متعلق به این کسب وکارها است . حدود 35% ازقراردادهای دولتی توسط کسب وکارهای فوق اجرا می شود. به دلیل قدمت سیاستگذاری جهت توسعه کارآفرینی دراین کشور, استانداردهای متعددی برای تعیین حدود ومشخصات شرکت های کوچک ومتوسط ازیکدیگروازشرکت های بزرگ تدوین شده است. مطالعه این استانداردها نشان می دهد:
1-
این استانداردها درطول زمان ثابت نبوده ومرتبا مورد بازبینی واصلاح قرار می گیرند
2-
این استانداردها درحوزه های مختلف تعاریف یکسانی ندارند وبسته به زمینه کاری این کسب وکارها, استاندارد آنها متغییراست. تقسیم بندی کسب وکارهای کوچک برحسب اوضاع وویژگی های مالکان وکارآفرینان می باشد. به این معنی که توجه سیاستگذاران توسعه کارآفرینی دراین کشوربرارائه انواع حمایت ها به کارآفرینانی است که به دلایل تاریخی یا جنسی یا نژادی وجغرافیایی نسبت به سایرکارآفرینان ازموقعیت مشابهی برخوردارنمی باشند.
دریک جمع بندی ازتجارب این کشوردرزمینه توسعه کارآفرینی می توان اظهارداشت که اصولا سیاست های توسعه کارآفرینی درایالات متحده آمریکا برای بسترسازی ومتناسب کردن محیط اقتصادی گذاشته می شود.
به طورکلی سیاست های این کشوررا درزمینه توسعه کارافرینی می توان درمحورهای زیرتفکیک نمود:
-
سیاست های حمایت وپشتیبانی مالی
-
سیاست های حمایت وپشتیبانی اطلاعاتی
-
سیاست های آموزشی
-
شبکه سازی
-
تحول اداری

منبع : سایت کاراد
برگرفته ازماهنامه : کارآفرینان

 

 

كارآفريني در استراليا

موقعيت كشور استراليا: کشوری است در نیمکره جنوبی. این کشور با ۷٬۶۸۶٬۸۵۰ کیلومتر مربع وسعت، ششمین کشور وسیع دنیا[۱] و بیش از ۶/۴ برابر بزرگ‌تر از ایران است. استرالیا یکی از قلمروهای همسود است و در سال ۱۹۰۱ از بریتانیای کبیر استقلال یافته است. پایتخت استرالیا شهر کانبرا است، شهری که در آن مجلس کشور و خانهٔ فرماندار کل قرار دارد. او به صورت تشریفاتی و به نمایندگی ملکه الیزابت دوم ریاست دولت را در استرالیا به عهده دارد. در عمل نخست وزیر منتخب در کنار دولت و مجلس اداره کشور را در دست دارند. استرالیا از نظر مساحت دومین کشور پهناور عضو مجموعهٔ اتحادیه کشورهای همسود (مشترک‌المنافع) است. سیدنی و ملبورن دو شهر بزرگ استرالیا هستند. این کشور دارای مرز خاکی با کشور دیگری نیست و دور آن را از شرق، اقیانوس آرام، از جنوب اقیانوس منجمد جنوبی، از غرب اقیانوس هند و از شمال چندین دریا و خلیج در بر گرفته‌است. استرالیا همچنین سرزمین اصلیِ قاره اقیانوسیه به حساب می‌آید که کوچک‌ترین قاره دنیاست كارآفريني در استراليا به دلیل خط‌مشی و سیاست مهاجرپذیری، جمعیت استرالیا در طول زمان در مسیر گرایش‌های کارآفرینانه حرکت کرده است. روحیه فردگرایی و تمایل به پایداری قومیت و هویت گروه‌های مهاجر روحیه کارآفرینی را نیز ارتقاء داده است. با توجه به محیط باثبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی استرالیا تمایل مهاجرین به ایجاد شرکت بیشتر می‌شود که به نوبه خود می‌تواند به رشد اقتصاد ملی کمک کند. سیاست حمایتی دولت اکثراً بدنبال حفظ و حمایت از بخش صنایع کوچک بوده است. مواردی مانند تشویق، ساده کردن قوانین و مقررات، خدمات رایانه‌ای دولت در زمینه مشاوره ‌آموزش استرالیا را به سمت گسترش صنایع کوچک سوق داده است. مهاجرینی که وارد استرالیا می‌شوند می‌توانند در آسیا، منطقه اقیانوس هند و اروپا نیز فعال باشند و خدمات خود را گسترده‌تر ساخته و اتحادیه‌های بیشتری تشکیل دهند. در جامعه استرالیا، فردگرایی (استقلال طلبی) و کارآفرینی بعنوان یک هنجار پذیرفته شده است. بعلاوه، در فلسفه مدیریت استرالیا سطح تحمل خطر پذیری هم بالاست و مدارا با ابهام و عدم اطمینان قابل توجه است. به همین دلیل زمینه برای کارآفرینی نسبت به سایر کشورهای مشابه بسیار بالاست. بر این مبنا، سیاست دولت و رقابتی‌بودن در سطح بین‌المللی، روحیه تاسیس شرکت را ترغیب نمود و اقدامات متعددی در این کشور صورت پذیرفت. از اینروست که استرالیایی‌ها افراد نوآور و کارآفرینی هستند. البته آنچه که در اینجا قابل ذکر است آنکه اغلب تلاش‌های کارآفرینانه بر مبنای موسسات کوچک استوار بوده است، همانطور که در سایر کشورها نیز ما چنین پدیده‌ای رو به رو هستیم. نقش موسسات کوچک اصولاً یکی از بخش‌های مورد توجه در مباحث کارآفرینی، بحث مدیریت صنایع کوچک است. مدیریت صنایع کوچک با مالکیت آنها تفاوت‌هایی دارد که در مباحث دیگری به آنها اشاره می‌شود. آنچه که در اینجا مهم است آن است که برداشت‌ها از موسسه کوچک متفاوت است. در استرالیا صاحبنظران نسبت به اندازه موسسه کوچک نظراتی متفاوتی دارند. برای مثال موارد زیر قابل توجه است. * تعریف «ویلتشایر رپرت» از موسسه کوچک: موسسه کوچک، موسسه‌ای است که در آن یک یا دو نفر تصمیمات مهم مدیریتی را اتخاذ می‌کنند و از هیچگونه کمک تخصصی هم استفاده نخواهند کرد و خود هم معلومات خاصی در زمینه این تصمیمات ندارند. * تعریف اداره آمار استرالیا: موسسه دارای کارکنان کمتر از 20 نفر بدون توجه به نوع موسسه (اعم از صنعتی، خدماتی و...) موسسه کوچک به شمار می‌رود. * «بدال رپرت» در تعریف خود معتقد است که سازمانی که در بخش غیر تولیدی در حدود 20 نفر و در بخش تولید در حدود 100 نفر کارمند داشته باشد، موسسه کوچک تلقی می‌شود. * آنگ معتقد است که ویژگی یک موسسه کوچک این است که دارای اوراق بهادار عمومی (مانند سهام) نیست و مالکین به ادغام پرتفولوی مشخص خود نمی‌پردازند. مالکان نسل اول کارآفرین و خطر پذیر هستند؛ تیم مدیریت کامل نیست و موسسه با هزینه بالای بازار مواجه است. تعاریف فوق باعث شده است که دولت نیز در تعریف کارآفرینی دچار مشکل شده و بعضاً قوانین متضاد و ناهماهنگی را از تصویب بگذارند. به همین دلیل یکی از موارد مهم در تعریف صنایع کوچک ارایه تعریف صحیحی از آنهاست که همگان بر آن توافق داشته باشند. برای استرالیا توجه به صنایع کوچک و صنعت از اهمیت حیاتی برخوردار است. نوآوری و کارایی در صنایع استرالیا بطور کلی مرهون دو امر حیاتی است: استفاده بیشتر و بهتر از تحقیق و توسعه و اطمینان از اینکه محصول جدید و ابتکاری و فنّاوری فرآیند تولید جزء لاینفک توسعه و تجدید ساختار است. فعالیت موفقیت آمیز به بهره‌گیری صحیح و خردمندانه از ابداع و نوآوری، طراحی، تحقیق و توسعه و بهبود محصول بستگی دارد. رشد اقتصادی استرالیا مرهون تغییر ساختاری در این رابطه بود که بر اثر آن توانست شرایط اولیه لازم را برای ایجاد و توسعه و گسترش صنایع نیرومند و نوآور فراهم نماید. هدف سیاست صنعتی دولت استرالیا بالابردن و ارتقاء صنعت از طریق فراهم کردن یک محیط باثبات و دارای کارایی و با کفایت می‌باشد. در آینده، صنعت استرالیا از طریق فعالیت‌های شدید و موثر در تحقیق و توسعه، مرغوبیت و بازاریابی شناخته خواهد شد. رشد صنعت نیازمند وجود ویژگی‌های زیر است: توانایی رقابت در صحنه بین‌المللی صادرات گرایی توانایی ابتکار و نوآوری و خلاقیت (که در بالا اشاره شد) توانایی تطبیق با شرایط متغیر جهان آماده و مجهز بودن برای بهره‌جویی از فرصت‌های بدست آمده در نتیجه توسعه فنّاوری برای نیل به اهداف فوق دولت توجه شایانی به صنایع نموده و در چارچوب سیاست‌های حمایتی از آنها پشتیبانی نموده است. در هر کارگاه صنعتی در استرالیا بطور متوسط 37 شاغل وجود دارد و ارزش افزوده سالانه هر شاغل رقمی حدود 37500 دلار است و در بعضی صنایع بیشتر دارد. بطور کلی، با توجه به افزایش تقاضا برای سطح زندگی بالاتر و نیاز به پیشرفت در فعالیت‌های صادراتی، دولت در خصوص صنعت دو راه در پیش دارد: از یک سو در جستجوی سهمیه‌بندی و افزایش تولید و کارایی در صنایع حمایت شده قدیمی باشد و از سوی دیگر در جهت افزایش ارزش افزوده و فعالیت صنعتی، فنّاوری را توسعه دهد. بازسازی صنایع در استرالیا همیشه با کمک و یارانه دولت همراه بوده است و بعضی از صنایع هم آثار مثبتی از کمک دریافت نموده‌اند. علاوه بر آن، استرالیا طرحی وجود دارد بنام اعطای کمک برای تحقیق و توسعه صنعتی که براساس آن به آن دسته از شرکت‌ها که در زمینه تحقیق و توسعه کار کنند 15 درصد تخفیف مالیاتی داده می‌شود. با توجه به مسائل فوق موسسات کوچک از اهمیت زیادی برخوردارند. اهم مواردی که در اداره امور موسسات کوچک باید در نظر گرفته شوند و در محیط اقتصادی ـ سیاسی استرالیا از اهمیت بیشتری برخوردارند عبارتند از: رویه‌های مدیریت و فرهنگ‌های محیط کاری: نوسان و آشفتگی فزاینده محیطی، مدیران موسسات کوچک استرالیا را تحت فشار قرار داده است به طوری که آنها مجبور به تعیین مسیر آینده خود در راستای رسیدن به اهداف سازمانی می‌باشند. بسیاری از موسسات کوچک بر نرخ پیشرفت یکسانی متکی هستند که براساس برآورد رشد آینده در فروش آن را مشخص می‌کنند. در حالیکه در محیط فعلی موسسات زیادی بوده‌اند که برآوردهایشان اشتباه از آب درآمده است. بهر حال، در استرالیا امروزه این روند وجود دارد که با توجه به رشد موسسات کوچک و افزایش تعداد آنها بیش از پیش باید بر شاخص‌ها و روش‌های آماری معتبر تاکید شود تا اینکه پیش‌بینی‌ها صحیح‌تر باشد. مزیت اصلی استفاده از شاخص‌های عملی‌تر آن است که موسسات مزبور از روندها و نوسانات پیش‌بینی شده آگاهی یافته و روند آینده بر حسب یک دانش و تجربه منسجم از آینده به دست می‌آید. اطّلاعات حاصله از این نحوه پیش‌بینی به کاهش خطر پذیری و افزایش شناخت صحیح از محیط کمک می‌کند. آموزش مهارت‌ها: رشد شرکت مستلزم آموزش مهارت‌های لازم برای مدیران و مالکان موسسات کوچک است. این آموزش‌ها به اجرای رویه‌های برنامه‌ریزی پیچیده‌تر کمک می‌کند. آموزش کارآفرینی که در کشورها به گونه‌های مختلفی صورت می‌گیرد، در بخش بعدی در مورد استرالیا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. توجه به محیط قانونی، رسمی و مجاز: عامل دیگری که مدیران را در اداره سازمان یاری می‌دهد و یا اینکه امکان دارد آنها را محدود نماید محیط رسمی و قانونی است. در این محیط سازمان‌ها باید تابع قوانین بوده و خود را با آن وفق دهند. فرصت‌های رودرروی موسسات کوچک: از آنجا که استرالیا یک کشور حاصلخیز و ثروتمند می‌باشد فرصت‌های فعالیت خرد و کوچک هم در آن بیشتر است. در حال حاضر، منابع فرصت کلیدی از موارد زیر می‌تواند بدست آید: الف) اصلاح محیط کاری و شغل: محیط‌های کاری استرالیا در معرض اصلاحات عمده‌ای قرار گرفته است. موسسات و شرکت‌های دولتی عملیات خود را جهت داده و بر فعالیت غیرهسته‌ای و فرعی کمتر تاکید دارند. دولت از این فرآیند برای نیل به اهداف راهبردی استفاده کرده است و خدمات را از طریق شبکه‌ای از راهبرد‌های متفاوت ارایه می‌کند. از اینرو فرصت جدیدی برای موسسات بوجود آمده و موسسات باید بدنبال خلاءهایی می­باشند که در محیط ایجاد شده است. برای مثال، در حال حاضر بخاطر خدماتی شدن بسیاری از فعالیت‌ها با اصلاح‌های لازم در محیط شغلی، فرصت‌های گرانبهایی می‌تواند در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد. ب) سبک‌ زندگی: چهره استرالیا در حال تغییر است. جمعیت استرالیای امروزه دارای طول عمر بیشتر بوده و افراد در سنین بالاتری بچه‌دار می‌شوند. آنها ساعات زیادی کار می‌کنند و در رفتار و عادات خرید خود احتیاط بیشتری به خرج می‌دهند. برای مثال، در طی 25 سال آینده نسبت افراد 65 ساله در جامعه دو برابر خواهد شد و مردم در ساعات بیشتری کار کرده و درآمد بیشتری کسب خواهند نمود. ج) رفتار مصرف کننده: یک مشخصه بارز مصرف کنندگان استرالیایی مصرف سریع کالا و خدمات جدید است، بویژه که مربوط به فنّاوری‌های اطّلاعاتی و رایانه­ای باشد. بر حسب آمار اداره آمار استرالیا 99 درصد استرالیایی‌ها یک دستگاه تلویزیون دارند. 80 درصد آنها از VCR استفاده می‌کنند و 30 درصد دارای رایانه شخصی هستند. د) گردشگری و تفریحات: یکی از فرصت‌های موجود در استرالیا، گردشگری و صنعت گردشگری است. شورای پیش‌بینی گردشگری برآورد کرده بود که در سال 2000 بیش از شش میلیون نفر از استرالیا دیدار نمایند. همچنین با توجه به برگزاری المپیک 2000 در سیدنی استرالیا، نیاز به تسهیلات و خدمات جدید بسیار زیاد بود. امروزه گردشگری یکی از زمینه‌های فعالیت اقتصادی است که در بخش خدمات می‌تواند مورد توجه زیادی قرار گیرد و درآمدهای زیادی را عاید کشور نماید. * کمک و حمایت مالی: دولت‌های ایالتی و مشترک‌المنافع طرح‌ها و کمک‌های مالی متعددی مانند یارانه، کمک‌های اعطایی بلاعوض و ضمانت‌های وام را به صنایع کوچک ارایه می‌دهند. این کمک‌های مالی برای موسسات استرالیا از ارزش خاصی برخوردار بوده و انگیزه اقدام به ایجاد موسسه کوچک را بیش از پیش می‌کند. برای مثال، دولت استرالیا برای تجدید نظر در مقررات قانونی مربوط به سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی برنامه اصلاحات اقتصادی قوانین شرکت‌ها را مطرح کرد که موجب تسهیل سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال و ایجاد اعتماد متقابل در محیط تجاری می‌گردد. در این برنامه به تامین مالی بعنوان یکی از زمینه‌های اصلی و حیاتی برای شرکت‌های کوچک و متوسط متوجه شده است. براساس مقررات تامین منابع مالی، یک چارچوب مناسب‌تر به شرکت‌ها داده می‌شود و اطّلاعات جامع، مربوط و با صرفه‌ای را در اختیار آنان قرار می‌دهد و فرصت‌های تامین منابع مالی را برای آنان مشخص می‌کند. سیاست‌های دولت و کارآفرینی بطور کلی منطقه اقیانوسیه و کشور استرالیا از نظر جغرافیایی به 6 ایالت و دو قلمرو تقسیم شده است. سپس با توجه به تسلطی که مهاجرین بویژه مهاجرین انگلیسی بر استرالیا پیدا نمودند به فرمان ملکه ویکتوریا، مشترک‌المنافع استرالیا تاسیس شد و در واقع سیاست‌های دولتی در استرالیا در سه سطح ایالتی، قلمرو و مشترک‌المنافع ظاهر شد. در استرالیا دو سطح ایالتی و مشترک‌المنافع در حال حاضر بیشتر مطرح می‌باشند. الف) برنامه‌های دولت در سطح مشترک‌المنافع - اداره صنایع استرالیا: اداره صنایع استرالیا کانون پیوند و اتحاد بین سه دولت قلمرو، ایالت و مشترک‌المنافع است. این اداره تنها پل ارتباطی بین کمک‌های دولت و موسسات می‌باشد. اداره صنایع استرالیا با هدف تشویق موسسات به فعالیت رقابتی و پویاتر در صحنه اقتصاد در وزارت صنعت، علم و گردشگری استرالیا ایجاد شده و در حال حاضر دارای 500 برنامه حمایتی بوده و به ارایه حمایت مالی و غیر مالی می‌پردازد. سه سطح اصلی خدمات این اداره عبارتند از: ارایه اطّلاعات، مشاوره، هدایت ارباب رجوع در مسیر مناسب. برنامه‌های اداره صنایع استرالیا گستره‌ای از برنامه‌های روستایی تا خدمات مربوط به بهبود وضعیت شرکت‌ها را در بر می‌گیرد و در واقع هدف اصلی آن بالا بردن سطح رقابت میان صنایع و موسسات کوچک و ترغیب آنها به نوآوری و صادرات می‌باشد. اداره صنایع استرالیا که توسط دولت ایجاد شد برنامه‌هایی را اجرا می‌نماید که از نظر کارآفرینان فعال استرالیا مشکل و دیوانسالارانه به نظر می‌رسد و حتی در بعضی از موارد به علت ایجاد موانع اداری حتی باعث وقفه در کار کارآفرینان نیز شده است. - سیاست‌های مشترک‌المنافع: دولت در سطح مشترک‌المنافع هم برنامه‌ها و ایده‌های مهمی را برای کارآفرینی دنبال می‌کند که اهم آنها عبارتند از: - نوآوری و تحقیق و توسعه: منظور از نوآوری، کاربرد و بکارگیری یک ایده جدید در فعالیت‌ها یا محصولات شرکت است. نوآوری مرهون وجود افراد خلاق، مبتکر و خطر پذیر است و تا حد زیادی به ظرفیت جامعه هم بستگی دارد. از سوی دیگر تحقیق و توسعه (R&D) نیز یکی از عواملی است که نقش مهمی را در فرآیند نوآوری و ارتقاء سطح کمی و کیفی موسسات ایفاء می‌کند و خود یک شاخص و معیار برای فعالیت نوآورانه به شمار می‌رود. شرکت‌های استرالیایی با توجه به اینکه توسط مهاجرین ایجاد شده‌اند از ابتدا بر تحقیق و توسعه و نوآوری تاکید داشته‌اند و توجه به این دو مسئله خیلی مرهون فعالیت‌های دولت استرالیا نمی‌باشد. ولی از سوی دیگر نقش ترغیبی و تشویقی دولت در ارتقاء سطح نوآوری و تحقیق و توسعه قابل بوده است. در سال 1986 هیئت IR&D توسط دولت ایجاد شد که نقش آن عبارتست از افزایش سطح موفقیت تجاری و بازرگانی R&D صنعت در استرالیا و اعضاء این هیئت شامل مدیران دولتی و بخش خصوصی می‌باشند. یکی از وظایف اصلی هیئت IR&D تصمیم‌گیری راجع به تخصیص منابع مالی برای تاسیس یا راه‌اندازی پروژه‌های موسسات کوچک می‌باشد. طرح‌های دولت در رابطه با افزایش نوآوری معطوف به پذیرش فنّاوری جدید، بهبود طراحی و تحقیق و افزایش سطح نوآوری بهینه در سازمان می‌باشد. براین اساس و با همکاری اداره صنایع استرالیا معیارها و پاداش‌های خاصی را هم ارایه می‌دهند که اهم آنها عبارتند از: برنامه R&D Start همراه با تامین مالی نوآوری موسسات کوچک (SBIF)، کمک اعطای رقابتی به R&D، وام خرید فنّاوری و معافیت مالیاتی برای R&D (تا %125) برنامه R&D Start سال 1996 برای شرکت‌های کوچک با هدف افزایش تحقیق و توسعه اجرا شد و عنصر اصلی در آن SBHF است. این برنامه شامل تمام پروژه‌های با نرخ بازگشت کمتر از 50 میلیون دلار است و موسسات را به فعالیت‌های نوآوری و ارایه خدمات، محصولات و فرآیندهای نوآورانه تشویق می‌نماید. در این برنامه 250 میلیون دلار استرالیا بودجه تخصیص یافته است که 15 میلیون دلار آن به کمک‌های اعطایی و وام اختصاص می‌یابد. چهار جزء اصلی این برنامه عبارتند از: پروژه‌های R&D صنعتی، پروژه‌های R&D دانشگاهی، پروژه‌های مشارکتی R&D، وام‌های تجاری - صادرات در ارتباط با خط‌مشی‌ها و برنامه‌های صادرات استرالیا، کمیسیون بازرگانی استرالیا (Austrade) به عنوان بازوی دولت در بازارهای بین‌الملل عمل می­کند و می‌خواهد به موسسات استرالیایی جهت بهره‌برداری از فرصت‌های بازرگانی و صادرات کمک کند. کمیسیون بازرگانی استرالیا به صادرکنندگان بالقوه استرالیا کمک می‌کند که موسسات خود را برای صادرات آماده کنند و وارد صحنه اقتصادی شوند و فرصت‌های فروش در بازار را به دست آورند. این کمیسیون طیفی از خدمات را از ارایه اطّلاعات کلی گرفته تا اعطای کمک‌های بلاعوض ارایه می‌دهد. این خدمات غالباً همراه با یارانه می‌باشد و در مقابل نیز صادر کنندگان استرالیا دقیقاً از موازین و قواعد این موسسه تبعیت می‌کنند. در حال حاضر کمیسیون مزبور بیش از 100 شعبه در 67 کشور دارد که نه تنها به صادر کنندگان استرالیا بلکه به صادرکنندگان کشورهای دیگر نیز کمک می‌کند. بهر حال اجرای این برنامه در سطح مشترک‌المنافع نشان دهنده میزان توجه و اهمیت دولت به صادرات است. این کمیسیون در مجموع برنامه‌ها و ابزارهای متفاوتی دارد که مهمترین آنها عبارتند از: طرح اعطای کمک جهت توسعه بازار صادرات و شرکت بیمه مالیه صادرات دولت استرالیا همچنین در سطح ایالتی و قلمرو نیز برنامه‌هایی را ارایه می‌دهد که مشوق فعالیت‌های شرکت‌های کوچک است. خلاصه‌ای از برنامه‌های آنها عبارت است از:- ایالت نیوساوث ویلز: در ایالت نیوسارث ویلز، سازمان توسعه منطقه‌ای و ایالتی یک سازمان دولتی است که به حفظ یا بهبود محیط تجاری و بازرگانی مناطقی چون «سیدنی» و «نیوساوث ویلز» کمک می‌کند تا بتوانند جو تجاری و بازرگانی «نیوساوث ویلز» از طریق تغییر درون ساختاری و تغییر خط مشی است. این موسسه مدیران را به «جهانی اندیشیدن» تشویق می‌کند و در این راستا برنامه بهبود صنایع استرالیا را اجرا می‌کند. اجزاء و واحدهای اصلی و فرعی این سازمان شامل موارد زیر است: 1- ده بخش صنعتی مانند بخش اول شامل گروه‌های پزشکی، بهداشت، صنایع علمی، بیوفنّاوری، دارویی و.... 2- شش بازار بین‌المللی شامل: صادرات به ژاپن، کره، هنگ‌کنگ، تایوان و چین صادرات به آفریقای جنوبی، خاورمیانه و هند صادرات به آسیای جنوب شرقی سرمایه‌گذاری در آسیا سرمایه‌گذاری در اروپا سرمایه‌گذاری در آمریکا اداره و ارایه برنامه‌های بهبود وضعیت شرکت سازمان توسعه منطقه‌ای و ایالتی کل ایالت «نیوساوث ویلز» را تحت پوشش قرار داده و در سطح منطقه‌ای عمل می‌کند. اعطای یارانه، آموزش مهارت‌های اصلی، جبران هزینه‌های دولت محلی از طریق اعطای کمک‌های بلاعوض می‌باشد. 2) ایالت «ویکتوریا»: همانند ایالت «نیوساوث ویلز» که سازمان توسعه منطقه‌ای و ایالتی در آن فعال است، در ایالت «ویکتوریا» سازمان ویکتوریا بیزنس (VB) به رشد موسسات کوچک کمک می‌کند. این موسسه در جهت جذب سرمایه‌های خارجی، تشویق جابجایی سرمایه و افزایش صادرات ایالت «ویکتوریا» کمک می‌کند. این سازمان دسترسی آسان و مداوم خدمات بهبود وضعیت صادرات شرکت‌ها و بهبود خدمات سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند. اهم این خدمات و فعالیت‌ها عبارتند از: خدمات بهبود وضعیت شرکت خدمات پیگیری سریع پروژه‌های سرمایه‌گذاری جذب سرمایه‌گذاری جدید کمک به موسسات واقع در ایالت «ویکتوریا» برقراری روابط با کارکنان ارایه اطّلاعات صنعتی و بازرگانی سازمان «ویکتوریا بیزنس» در هر دو بخش خصوصی و دولتی و در همه سطوح از جانب موسسات کوچک تحت پوشش خود فعالیت می‌کند. البته سازمان دیگری هم در این ایالت وجود دارد که به ادارات بازرگانی دولتی ویکتوریا (VBGO) معروف است و خدمات حرفه‌ای و خاصی به مناطقی چون هنگ‌کنگ، توکیو، جاکارتا، لندن، فرانکفورت و سئول ارایه می‌دهد. ارتباط با موسسات کوچک یکی از موانع مورد اشاره و مهم برای کارآفرینان استرالیا، مقررات پیچیده و موانع دست و پا گیر اداری است و بطور کلی، طبق نظر صاحبنظران و کارآفرینان و مدیران، بوروکراسی و دیوانسالاری یکی از موانع مهم بروز خلاقیت و ترویج روحیه کارآفرینی است. در این بخش به بررسی رابطه دولت و مقررات اداری با موسسات کوچک و اینکه آیا آنها باعث پیشرفت هستند یا مانع پیشرفت را مورد بررسی قرار می‌دهیم. از سال 1990 تاکنون دولت استرالیا و موسسات بازرگانی کوچک روابط متقابل خود را تقویت نموده‌اند و سالانه یک نشست ویژه بنام «National Small Business Forums» تشکیل می‌شود که در آن دولت به بررسی معضلات و مشکلات شرکت‌های کوچک و در صورت امکان به رفع آنها می‌پردازد. اخیراٌ گروه مشاوره موسسات کوچک نیز تشکیل شده است که رابطه دولت با موسسات را تسهیل می‌کند. در سال 1996 دولت ائتلافی ناسیونال/ لیبرال در برنامه 3 ساله خود نخستین گام را برداشت و گزارشی تحت عنوان «A New Deal For Small Business» ارایه داد که خط‌مشی و سیاستگذاری موسسات کوچک را مشخص می‌کند. علاوه بر مورد بالا، نشست ملی موسسات کوچک توسط دولت در جهت هماهنگ کردن تصمیمات دولت و موسسات کوچک تشکیل می‌شود که نقش بسزایی در رشد موسسات دارد. بهر حال، آنچه که از مباحث بالا بدست می‌آید این است که در استرالیا دولت نقش مهمی را در ترغیب کارآفرینی و ارتقاء روحیه کارآفرینی ایفاء می‌کند. دولت با تشویق روحیه کارآفرینی و توجه به موسسات کوچک زمینه‌های خلاقیت، اشتغال و رفاه جامعه را فراهم می‌کند. برنامه فرهنگ شرکت‌های کوچک در ماه مه 1999 دولت استرالیا در بودجه کشور، «برنامه فرهنگ شرکت‌های کوچک» را مطرح ‌کرد. هدف از این برنامه انتظار بهبود مهارت مدیران و ارایه خدمات برای رفع نیازهای مدیران و توسعه مهارت‌های مدیران زن در موسسات کوچک بود. براساس این برنامه پروژه‌هایی که دارای شرایط خاص بوده و یا در زمینه‌ خاصی فعالیت کنند می‌توانند از تامین مالی برنامه فرهنگ شرکت‌های کوچک برخوردار شوند. بطور کلی، پروژه‌هایی که در سطح منطقه‌‍ای اجرا شوند و یا بتوانند علاوه بر تامین مالی از ناحیه برنامه مزبور از جاهای دیگر هم تامین مالی شوند از تامین مالی این برنامه برخوردار خواهند بود. پروژه‌هایی که خدمات توسعه مهارت‌های مورد نیاز موسسات کوچک را فراهم کنند و بتوانند خدمات عملی و تجربی و بهبودگرا در جهت توسعه مهارت‌های مدیریتی شرکت‌های کوچک ارایه دهند، از تامین مالی این برنامه بهره‌مند می‌شوند. بعلاوه، این برنامه طرح‌های مربوط به نظارت بر پروژه‌های صنعتی را هم تحت پوشش خود می‌گیرد. در عین حال، چنانچه فعالیت‌های یک شرکت در زمینه‌هایی مانند آموزش کارکنان، امور زیربنایی، فعالیت‌های تحقیقاتی، برگزاری سمینار، اعزام افراد به خارج از کشور و تهیه گزارش باشد از تامین مالی برنامه محروم می‌ماند. آموزش کارآفرینی در استرالیا بطور کلی آموزش و پرورش و نیروی انسانی بر عهده دولت فدرال بوده و برای افراد 6 تا 15 ساله اجباری و رایگان است. آموزش ابتدایی معمولاً از سن 6 سالگی آغاز می‌شود و شش ساله هم ادامه دارد. آموزش متوسطه از سن دوازده سالگی شروع شده و 5 ساله به طول می‌انجامد میزان ثبت نام در سطح دبیرستان 82 درصد است. مدارس در این کشور به دو شکل دولتی و غیردولتی وجود دارند. بطور کلی نیروی کار استرالیا با پنج چالش عمده مواجه است: توسعه یک فرهنگ شرکتی مثبت از طریق آموزش و پرورش ارتقاء آموزش‌های حرفه‌ای بهره‌برداری از استعدادهای درخشان دستیابی به بهترین رویه‌های توسعه مدیریت اصلاح آموزش مدیریت بطور کلی، در استرالیا وزارت آموزش و پرورش فنی و حرفه‌ای بزرگترین آموزش دهنده مدیریت و کارآفرینی در استرالیاست و براساس توصیه‌های زیر عمل می‌کند: ارتقاء ظرفیت TAFE برای ارایه دروس مدیریت و ایجاد مشوق‌هایی برای بهبود کیفیت اعطای گواهینامه صلاحیت به کارآموزان و مشاورین شرکت‌های کوچک ایجاد نشست‌های حضوری و ارایه کمک‌های مالی استفاده از وسایل کمک آموزشی پیشرفته جهت آموزش و استفاده از فنّاوری‌های اطّلاعاتی برای مبادله اطّلاعات در سطح سازمانی و فراسازمانی بطور کلی حیطه فعالیت TAFE مربوط به بهبود موارد زیر برای مدیران است: مهارت‌های انسانی مهارت‌های رهبری مهارت‌های راهبردی گرایش بین‌المللی کارآفرینی گسترش تخصص‌های حرفه‌ای مرتبط کردن مهارت‌ها با سازمان استفاده از منابع متفاوت علاوه بر آموزش‌های رسمی که به مدیران صنایع ارایه می‌شود، برگزاری سمینارها هم در این رابطه قابل ذکر است. برای مثال، دولت استرالیا در سال 1998 نشستی متشکل از 110 هیئت اعزامی از موسسات کوچک تشکیل داد که مسائل زیر بطور مفصل در آنها بررسی شد: اصلاح ساختار مالیات، مسائل مربوط به کاغذ بازی و موانع اداری، گردشگری، توسعه مهارت‌های مدیران موسسات کوچک، مقررات صادرات برای موسسات کوچک، خط‌مشی‌ها و سیاست‌های دولت و مسائل منطقه‌ای. علاوه بر این، دولت استرالیا علاوه بر آموزش زمینه لازم را برای تحقیق هم فراهم می‌کند. دولت منافع‌المشترک «برنامه تحقیقات موسسات کوچک» را برای ایجاد یک پایگاه آماری جامع قابل اعتماد و دراز مدت راجع به موسسات کوچک ایجاد نمود. این اطّلاعات به موسسات کمک می‌کند که در فعالیت‌های الگو برداری خود موفق این اطّلاعات و تجزیه و تحلیل آنها منجر به شناخت بهتر مسائل سیاستگذاری شرکت‌ها خواهد شد. یکی از اهداف اصلی این برنامه انجام تحقیقات مقطعی یا طولی راجع به عملکرد موسسات می‌باشد. برگرفته از: ساز و کار مدیریت توسعه کارآفرینی . Wiltshire Report . Beddal Report . Ang . Grants for Industrial R&D . Government's Corporate Law Economic Reform Program (CLERP) . Commonwealth Australia . Ausindustry . red tape . Innovation – R&D . Export Market Development Grant Scheme . Export Finance Insurance Corporation . New South Wales . State & Regional Development . Victorian Government Business Offices . Small Business Enterprise Culture Program (SBECP) . The Department of Technical and Further Education . Small Business Research Program (SBRP)