وظایف داوری رویداداستارتاپی

برخی از ملاک های داوری در استارتاپ ویکند

کار آفرینی،کوچینگ ،تجارت الکترویک

بعد از برگزاری موفقیت‌آمیز استارتاپ ویکند تهران با موضوع نوآوری‌های اجتماعی در جمعه ۱ خرداد که افتخار حضور در آن به‌عنوان داور را داشتم، بر آن شدم تا توضیحاتی را در خصوص ایده‌های بیان‌شده و پارامترهای مهم داوری بیان نمایم، امیدوارم نکات کلیدی زیر راهنمایی برای شرکت‌کنندگان آتی در این نوع رویداد باشد.

  • تعریف ایده: داوران علاقه دارند تا در یک بیان مختصر شمایی کلی از ایده را دریافت کنند، لذا نوع بیان و تعریف ایده بسیار حائز اهمیت است، استفاده از عبارات گویا و کوتاه بدون حاشیه و استفاده از مثال‌های دقیق و ظریف می‌تواند شمارا برای رسیدن به این منظور کمک نماید.
  • بیان چالش: نکته بسیار مهم برای داوری یک ایده بیان صحیح چالش موجود و نحوه برخورد با آن است، لذا درصورتی‌که نتوانید مسئله را به‌درستی بیان کنید، مسیر داوری از راه صحیح که همانا ارزیابی راه‌حل است به مسائل دیگر معطوف خواهد شد.
  • اهداف: بی‌تردید برای راه‌اندازی هر ایده و اجرایی نمودن آن اهدافی وجود دارد، لذا بیان هدف کلی و اهداف جزئی به تفکیک می‌تواند داور را در خصوص تصمیم‌گیری یاری رساند.
  • استراتژی: برای رسیدن به هر هدفی بی‌تردید نیازمند استراتژی و روش کارکردی برای رسیدن به آن هدف می‌باشیم، ایده بدون استراتژی محکوم‌به شکست است، در استراتژی خود مأموریت خود را به‌عنوان عامل بیان نمایید.
  • چشم‌انداز: هر ایده‌ای هدف و برای رسیدن به هر هدفی، استراتژی دارد، همچنین برای تکامل ایده و فعالیت و رسیدن به یک بلوغ واقعی نیازمند چشم‌اندازی واقعی هستیم، لکن بیان چشم‌انداز می‌تواند داوران را برای تصمیم‌گیری صحیح یاری نماید.
  • مأموریت: نکته بعدی حائز اهمیت مأموریت شما در خصوص چالش شناسایی‌شده است، مشخص کنید که آیا این چالش را یک مشکل ارزیابی می‌کنید یا یک فرصت؟ آیا مأموریت شما مربوط به رفع یا شناسایی امور زیرساختی است یا در سطح قدم خواهید گذاشت.
  • راه‌حل: پس از بیان چالش و نگرش خود و ترسیم هدف و چشم‌انداز و تعریف مأموریت، باید راه‌حل موردنظر خود را ارائه دهید. راه‌حل شما می‌تواند جنبه نرم‌افزاری (علمی) یا سخت‌افزاری (عملی) و یا هر دو بُعد را شامل شود.
  • چگونگی تجاری‌سازی: در پایان ارائه خود حتماً به مسائل تجاری‌سازی، مدل کسب کار، نحوه حرکت، پیش‌فرض‌ها، آمارها و تخمینات تجاری و مالی، جذب حامیان، نوع سرمایه‌گذاری و مانند آن بپردازید.

معیارهای داوری ارائه در استارتاپ ویکندها

دانسته آخر؛ معیارهای داوری ارائه در استارتاپ ویکندها؛ آنچه بهتر است قبل از شرکت در یک استارتاپ ویکند بدانیم.

در سلسله مقالات آنچه بهتر است قبل از شرکت در یک استارتاپ ویکند بدانیم از همه مباحث مهمی که می بایست از آن مطلع می شدید صحبت کردیم. و امروز به عنوان آخرین دانسته به معیارهای داوری ارائه ها در استارتاپ ویکندها خواهیم پرداخت. در واقع هیجان انگیزترین و حساس ترین بخش استارتاپ ویکند، اینکه شرکت کننده ها بهتر است به چه مواردی در ارائه خود بپردازند و داوران اکثرا چه سوالاتی می پرسند و نحوه امتیازدهی به هر ارائه چگونه است.

با آخرین دانسته همراه ما باشید…

تیم های برنده در استارتاپ ویکندها چگونه مشخص می شوند؟

برگزارکننده های رویدادهای استارتاپ ویکندی با توجه به محوریت و سطح هر رویداد، رویکردهای مختلفی اتخاذ می کنند. برخی تمام امتیاز و شانس برد و باخت تیم ها را براساس معیارهای داوری ارائه ها به دست داوران و ارائه نهایی می سپارند تا تیم های برنده انتخاب شوند. و برخی امتیاز نهایی را درصد بندی کرده و با تجمیع نظر منتورها از عملکرد سه روزه ی تیم و نظر داوران براساس ارائه نهایی، مشخص می کنند.

معیارهای داوری ارائه در استارتاپ ویکندها

کدام رویکرد بهتر است؟

از نظر تیم شتابدهنده ایده پردازان مهمترین هدف از برگزاری رویداد های استارتاپ ویکندی آموزش و گسترش ادبیات کارآفرینی می باشد. از اینرو پروسه ای که در این سه روز، تیم ها طی می کنند و همت و تلاشی که از خود نشان می دهند را بسیار ارزشمند دانسته و ۴۰ درصد از امتیاز نهایی را به نظر منتورها و نحوه عملکرد تیم اختصاص می دهد و تنها ۶۰ درصد از کل امتیاز را به روز آخر و داوری نهایی موکول می کند. لازم به ذکر است که معیارهای داوری در استارتاپ ویکندها برای منتورها و داوران یکسان لحاظ می شود تا ارزیابی به شکل صحیح و قابل استناد انجام شود.

علاوه بر این، در برخی مواقعمعیارهای داوری در استارتاپ ویکندهاوزن دهی می شوند. به این شکل که به هر معیار براساس اهمیتی که دارد یک ضریبِ اثر تعلق می گیرد. و امتیازهایی که توسط هیات داوری و منتوری به معیارها داده می شود با اعمال ضریب ها، تاثیرگذاری متناسبی در نتیجه نهایی می گذارد. بهتر است برای نتیجه گیری دقیقتر این رویه در همه استارتاپ ویکندها رعایت شود.

معیارهای داوری ارائه در استارتاپ ویکندها

چرا نباید به نتیجه داوری نهایی اکتفا کرد؟

این رویکرد (درصد بندی امتیاز) علاوه بر اینکه بر اهمیت مشارکت شرکت کننده ها در کارگاه ها و کار تیمی و استفاده صحیح از وقت تاکید می ورزد بلکه از استرس تیم ها در روز داوری نهایی نیز کم می کند. چون می دانند که نتیجه تلاش های این سه روزشان تنها وابسته به سه دقیقه نهایی نیست و اگر نتوانند به هر دلیلی در ارائه نهایی حق مطلب را ادا کنند باز هم بسی جای امیدواری هست.

همچنین علاوه بر افزایش انگیزه تیم ها برای تلاش بیشتر در کل ۵۴ ساعتِ استارتاپ ویکند، این سبک امتیازدهی کمک می کند که تلاش های هیچ تیمی از نظرها پنهان نماند. حتی این قضیه که منتورها بر اساس معیارهای داوری استارتاپ ها به تیم ها امتیاز بدهند باعث می شود که کل جریان استارتاپ ویکند هدفمندتر پیش برود.

معیارهای داوری در ارائه نهایی استارتاپ ویکندها چیست؟

به طور کلی می توان گفت آنچه که در سه روز رویداد در حین پختن ایده خام تان تجربه کرده اید را با همان سلسله مراتب پر کردن بوم ناب باید به داوران محترم ارائه دهید. این موارد اکثرا جزو معیارهای اصلی و ثابت داوری محسوب می شوند اما در برخی مواقع با توجه به رویکرد و محوریت رویدادها، معیارهای دیگری نیز به لیست معیارهایی داوری اضافه می شوند. به عنوان مثال در هکاتون سومین چالش نوآوری تهران هوشمند، تولید کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) با استفاده از APIهای شهرداری جزو مهمترین معیارهای داوری بود به طوریکه هر تیمی که MVP آماده نکرده بود می توانست مطمئن باشد که جزو سه تیم برتر نخواهد بود : ) در هر حال من در این مقاله به ۹ مورد از اصلی ترین معیارهای داوری ارائه ها در استارتاپ ویکندها که شتابدهنده ایده پردازان نیز در رویدادهای خود بدان ها می پردازد اشاره خواهم کرد:

۱. شناسایی و تعریف درست مساله: حتما بعد از معرفی خود و اسم تیمتان، به مساله و نیازی که درصدد حل آن برآمده اید بپردازید و کاملا اهمیت مشکل انتخابی را بیان کنید.

معیارهای داوری ارائه در استارتاپ ویکندها

۲. تطابق راه حل ارائه شده با مساله: سپس راهکاری که برای حل این مشکل ارائه می دهید را با نوآوری و ابتکاری که به خرج داده اید شرح دهید. همچنین به  امکان‌پذیری فنی و قابلیت اجرایی شدنش اشاره کنید. دو مورد اول (مساله و راه حل) در معیارهای داوری ارائه ها در استارتاپ ویکندها بسیار حائز اهمیت است و در صورت اعمال وزن دهی بیشترین ضریب را می گیرند.

۳. مشتریان: باید نشان دهید که به بخش های مختلف مشتری خود چه بالقوه و چه بالفعل اشراف کامل دارید.

۴. ارزش پیشنهادی: اینجا باید از ارزشی که محصول شما به مشتری می دهد و علت انتخاب شما توسط مشتری است بیان کنید. چرا شما و نه دیگران؟

۵. مدل درامدی: از مهمترین بخش هایی که شرکت کننده ها کمتر بدان می پردازند و اتفاقا داوران خیلی به آن توجه می کنند همین مورد است. حتی می توان گفت که داوران از ابتدای ارائه ی شما فقط منتظر شنیدن این بخش هستند. پس خیلی منتظرشان نگذارید و به خوبی به آن بپردازید : ) مدل درامدی تکرارپذیر و مقیاس پذیر خود را شرح دهید و از سرعت رشد کسب و کارتان حرف بزنید.

معیارهای داوری ارائه در استارتاپ ویکندها

۶. بررسی رقبا و مزیت رقابتی: حتما افراد و شرکت هایی هستند که نیاز مورد نظر را هم اکنون رفع می کنند. آن ها را بررسی کرده و وجه ممیزه خود را با آن ها بیان کنید.

۷. اعتبارسنجی میدانی: این مورد نیز در معیارهای داوری ارائه ها در استارتاپ ویکندها بسیار حائز اهمیت است. توصیه می کنم مقاله اعتبارسنجی را مطالعه کنید.

۸. ترکیب مناسب اعضای تیم: پیشتر گفتیم که کار تیمی و ترکیب مناسب اعضای تیم (مهارت های مختلف در کنار هم) و روحیه، اشتیاق و انگیزه تیم ها مهمترین فاکتور در موفقیت استارتاپ ها می باشد.باید نشان دهید که نه تنها تیم شما (با اعضایی که در آینده به شما ملحق می شوند)، توان لازم برای تدوین و اجرای طرح را دارد بلکه بسایر هم با انگیزه است. این انگیزه و علاقه شما به کارتان است که نشان می دهد چند مرده حلاجید.

۹. ارائه حرفه ای: شما باید تسلط کامل بر پرزانته خود داشته باشد و با اشتیاق هر چه تماتر آن را ارائه دهید. باور داشته باشید که مساله ای که شما می خواهید حل کنید مهمترین مساله روی زمین است و راهکار شما بهترین راهکار. با ایمان به خود ارائه دهید و تنها در این حالت است که بقیه نیز شما را باور می کنند.

داوران و منتورها به هر کدام از موارد فوق امتیازی بین ۱ (خیلی ضعیف) تا ۵ (خیلی خوب) می دهند.

توجه ۱: علاوه بر موارد فوق معیارهایی از قبیل نوآوری در طرح، ساخت کمینه محصول پذیرفتنی (MVP)، تصویر بوم ناب یا بوم مدل کسب و کار پر شده در پاورپوینت و … نیز، بسته به ماهیت هر رویداد، می تواند جزو معیارهای اصلی باشد. هرچند که ساخت MVP همواره به شرکت کننده ها توصیه می شود. نه به دلیل تعلق امتیاز ویژه در داوری که به خاطر اشراف بهتر تیم ها بر ایده شان.

توجه ۲: در ابتدای هر رویداد از برگزار کننده لیست معیارهای داوری ارائه ها و وزن هر کدام را درخواست کنید. و در صورت عدم دسترسی به چنین لیستی، سعی کنید به تمام موارد فوق در ارائه نهاییتان که معمولا سه دقیقه می باشد بپردازید. به این ترتیب می توانید مطمئن باشید که به اصلیترین موارد پرداخته اید.

معیارهای داوری ارائه در استارتاپ ویکندها

خودتان را برای سوال هایی که ممکن است داوران از شما بپرسند آماده کنید

علاوه بر اینکه براساس معیارهای داوری ارائه ها در استارتاپ ویکندها ارائه خود را آماده می کنید، بهتر است برای سوالات زیر نیز پاسخی در چنته داشته باشید:

آیا ضرورت مساله را ارزیابی کرده اید؟

 فرق شما با فلان شرکت چیست؟‌

 آیا تحلیل صحیحی از بازار دارید؟ حجم بازارتان چقدر است؟

برنامه تان برای جذب کاربر چیست؟‌

به رشد کارتان فکر کرده اید؟ آیا این ایده قابلیت رشد و مقیاس گرفتن دارد؟

استراتژی ورود به بازار و معرفی محصول شما چگونه است؟

معیارهای داوری ارائه در استارتاپ ویکندها

و در نهایت

توصیه من به تمام شما عزیزان این است که به معیارهای داوری ارائه ها در استارتاپ ویکندها نه به عنوان عناصری محدود کننده و  دست و پاگیر که به چشم نقشه راه نگاه کنید تا سازمان یافته تر و با بیشترین برداشت، رویداد را سپری کنید

منتورکیست

منتور کیست و چه نقشی در استارتاپ دارد؟

16 فروردین 1397

در پاسخ به این سوال که منتور کیست، در این پست می گویم که منتور به کسی گفته می شود که علاقمند است تا وقت و تخصص و مهارت خود را صرف توسعه و هدایت فردی دیگر نماید. در این مطلب که تعریفی متفاوت از منتور را نوشته ام، به بیان خیلی ساده منتور را توضیح داده ام.

منتور صرفا متعلق به یک استارتاپ یا کسب و کار نیست. اگرچه واژه منتور پس از ورود استارتاپ به زبان فارسی توسعه پیدا کرد، اما این کلمه یعنی Mentor صرفا متعلق به یک استارتاپ نیست اما برای استارتاپ ها کاربرد فراوانی دارد.

منتور کیست و به چه کسی گفته می شود؟

منتور فرد یا یاوری است که یک فرد کم تجربه (در حوره ای خاص) را با ایجاد فضای اعتماد راهنمایی و هدایت کرده و با رفتاری مثبت و سازنده تلاش در نشان دادن راه صحیح به او دارد. یک منتور تاثیرگذار می داند که نقش اصلی او قابل اتکا بودن و معتمد بودن است و ایجاد انگیزه مثبت و همچنین تلاش برای شکوفایی فرد در راستای نیازهای او از وظایف منتور است.

منتور و منتورینگ
مسئولیت منتور

مسئولیت منتور هدایت منتی (Mentee) است. هدایتی که برخواسته از تجربه و دید وسیع منتور است و شفاف کردن مسیری که جلوی پای منتی قرار دارد. مسئولیت منتور نشان دادن راه حل نیست بلکه راه رسیدن به راه حل است. مسئولیت یک منتور خوب و با تجربه ارائه اطلاعات لازم و دانش و آگاهی به منتی است به شکلی که منتی بتواند اطلاعات لازم برای تصمیم گیری درست را دریافت کرده و بهترین تصمیم را بر مبنای آگاهی ارائه شده از طرف منتور (که گاهی مربی یا مشاور نیز گفته می شود) بگیرد.

مهارتهایی که منتور باید داشته باشد

منتور باید مهارتهای ۷ گانه ای را داشته باشد که در زیر به صورت خلاصه توضیح می دهم:

  • توانایی و تمایل به اشتراک دانش و اطلاعات مورد نیاز منتی (مشاوره گیرنده)
  • آمادگی برای منتورینگ به صورتی که حس خوب علاقه به ارائه اطلاعات در هر جایی نمایان باشد.
  • در دسترس بودن و گوشی شنوا برای شنیدن دائمی و حوصله و صبر برای شنیدن به جای صحبت کردن
  • صداقت و در عین حال کیاست و هوشمندی یعنی هم صادقانه بیان کند، هم آنچه را که برای منتی مفید است به زبان آورد
  • تعمق و نگاه عمیق به مسائل به گونه ای که مسئله را کاملا موشکافانه بررسی کرده و راهکاری که از عمق مساله برآمده باشد را بیان کند
  • بی طرفی و عدالت در گفتار به شکلی که طرف خاصی را نگیرد و مستقیما حرف صحیح را حتی اگر برای مشاوره گیرنده یا منتی سخت باشد بیان کند
  • تجربه و مهارت و اصالت در کلام و رفتار

در کنار مهارتهای ۷ گانه منتور، طبیعتا تخصص در حوزه منتورینگ بخصوص منتورینگ استارتاپ ها و منتور کسب و کارها لازم است. یک منتور قبل از هر چیز باید تخصص در حوزه مربوطه داشته و مثلا منتور کسب و کار باید با مسائل و موضوعات مختلف در حوزه تخصصی استارتاپ و کسب و کار آشنا باشد. به صورت عمیق و تخصصی و در کنار این تخصص مهارت و تجربه کار نیز داشته باشد.

برخی افراد معتقدند که منتور باید تجربه شکست داشته باشد اما این یک الزام نیست. تجربه و مهارت در یک کار ممکن است هرگز به شکست نینجامد اما قطعا باعث کسب دانش کاربردی در عمل می شود. تجربه شکست خود می تواند بعنوان یک فاکتور مناسب برای منتور باشد اما واجب نیست که یک منتور حتما در طول زندگی خود در حوزه تخصصش شکست خورده باشد.

چرا داشتن منتور مهم است؟

حضور یک منتور در کسب و کار اهمیت زیادی دارد. نه تنها به دلیل انتقال دانش و آگاهی و مهارت که افراد می توانند فراگیرند، بلکه منتورینگ یک حمایت جنبی از تک تک افرادی است که در یک کسب و کار مشغول فعالیت بوده و در حال کسب مهارت نیز هستند. داشتن یک منتور خوب و با تجربه در یک کسب و کار بعنوان یک مزیت محسوب می شود.

 منتور استارتاپ

همزمان با ورود دیکشنری استارتاپی (استارتاپ چیست) به کشور ما، منتور و منتورینگ نیز با آن وارد شد که این یک اتفاق خوب بود. قبل از اینکه منتورها مطرح شوند، مشاوران بودند که کار منتورها را به شکلی انجام می دادند. اما منتور استارتاپ شخصی است که استارتاپ و تیم استارتاپی را با دانش و تخصص در کنار مهارت و تجربه هدایت کرده و راهکارهای درست و عملی و آزموده شده را در اختیار رهبر و اعضای تیم استارتاپی قرار می دهد. منتورهای استارتاپ ها که مدتها در کنار یک استارتاپ فعالیت می کنند، موضوعی فراتر از منتورهای رویدادهای استارتاپی مانند استارتاپ ویکند و … هستند.

منتور

منتور استارتاپ ویکند

منتورهای رویداد استارتاپ ویکند و یا رویدادهای مشابه با نامهای دیگر که طی دو یا سه روز متوالی در مکانی خاص برگزار می شود، افرادی هستند که برای آن مدت وقت و زمان و انرژی خود را وقف رویداد مربوطه و تیم ها و حاضرین آن رویداد می کنند تا تجربیات خود را به صورت فشرده و در سریعترین زمان ممکن با کمترین ابزارها و در فضایی معمولی در اختیار قرار دهند. این افراد برای آن دو یا سه روز از زندگی و خانواده و کار و کاسبی خود زده و تمام وقت خود را در اختیار تیم های استارتاپی قرار داده اند تا بتوانند حداکثر میزان انتقال دانش و تجربه را در همان زمان اندک داشته باشند. منتورهای رویدادهای استارتاپی معمولا از افراد صاحب نام اکوسیستم استارتاپی و مالک یا موسس یا اعضای موفق استارتاپ های موفق یا شکست خورده هستند.

تلفن: 

 

 

نام مرجعتخصصاستانشهر  آدرس  تلفنمعرفی نامه آنلاینبیمه پایهتوضیحات
دندانپزشکي دکتر سام سيد خامسيدندانپزشکان عمومی‏اردبیل‏‏اردبیل‏اردبيل،م سرچشمه،کوچه طوي،ساختمان فراز   04533236122داردندارد 
دندانپزشکي دکتر سولماز جلاير (اردبيل)دندانپزشکان عمومی‏اردبیل‏‏اردبیل‏اردبيل ابتداي عارف نرسيده به داروخانه همتي ساختمان پزشکان هستي طبقه دوم   04533243390داردندارد 
دندانپزشکي دکتر سويل جلاير (اردبيل)دندانپزشکان عمومی‏اردبیل‏‏اردبیل‏اردبيل ابتداي عارف نرسيده به داروخانه همتي ساختمان پزشکان هستي طبقه دوم   04533243390داردندارد 
دندانپزشکي دکتر فرشاد محفوظي (اردبيل)دندانپزشکان عمومی‏اردبیل‏‏اردبیل‏اردبيل ، شهرک آزادي ، بزرگراه شهدا ، خيابان آذربايجان ، ساختمان دکتر دادمان ، پلاک 101 ، ط2 واحد 5   09121333850 ندارد 
دندانپزشکی میلاد آقاجانی اردبیلدندانپزشکان عمومی‏اردبیل‏‏اردبیل‏اردبیل میدان ارتش روبروی شرکت اب منطقه ای نبش کوچه گلستان پلاک 681 طبقه اول   04533727000داردندارد 
دکتر امير رضا رحماني فردندانپزشکان عمومی‏اردبیل‏‏اردبیل‏اردبيل،کوچه عارف،روبروي داروخانه همتي،مجتمع دندانپزشکي سيب سبز   04533240942داردندارد 
دکتر مريم مهاجردندانپزشکان عمومی‏اردبیل‏‏اردبیل‏اردبيل،م سرچشمه،کوي طوي،روبروي پارکينگ طبقاتي،ساختمان پزشکان مرکزي ط1   33250274 ندارد 
دکتر ميرحسين علوي(اردبيل)دندانپزشکان عمومی‏اردبیل‏‏اردبیل‏اردبيل پشت بيمارستان امام خميني ساختمان بزرگ پزشکان طبقه 6 واحد 181   09011958004داردندارد 

شعر گلیم محبت

http://rofougar.ir/1400/04/04/post-409/