بزرگترین گلیم جهان

بزرگترین گلیم جهان

- - شاهرخ شهابی عنبرانی - نظر بدهيد

بزرگترین گلیم استان اردبیل در شهرستان نمین رونمایی شد

بزرگترین گلیم استان اردبیل در شهرستان نمین رونمایی شد

اردبیل - ایرنا- بافت بزرگترین گلیم استان اردبیل روز جمعه در شهرستان نمین به پایان رسید و طی آیینی توسط استاندار اردبیل از دار(گلیم) بریده شده و رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، این گلیم به متراژ ۲۴ متر مربع توسط بانوان بخش عنبران  بافته شده است.

 اکبر بهنامجو استاندار اردبیل در آیین رونمایی از این گلیم شهرستان نمین را مهد صنایع دستی بویژه در گلیم بافی در سطح کشور ذکر کرده و بیان کرد: هنر گلیم بافی بخش عنبران شهرستان نمین حتی در سطح  جهان نیز  شناخته شده است.

بهنامجو  با تجلیل از بانوان زحمت کش فعال در زمینه گلیم بافی شهرستاننمین  افزود: گلیم بافی از قدیمی‌ترین ضتایع دستی هنرهای منطقه بوده و در اقتصاد و درآمد مردم این  شهرستان  نقش اساسی دارد.

او اضافه کرد: با مشوق های میراث فرهنگی، هنرمندان این صنایع دستی برای ادامه مسیر مصمم تر و جدی تر عمل می کنند و باید برای رونق این حرفه بیشتر تلاش کرده تا هم درآمد بهتری داشته باشند و هم برای ماندگاری این هنر ثابت قدم شوند.

بزرگترین گلیم کشور در نمین رونمایی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل هم شهر عنبران را مهد تولید گلیم در استان و دارای رتبه سوم تولید این بافتنی در کشور دانسته و افزود: در استان بیش از چهار هزار هنرمند در تولید گلیم مشغول فعالیت هستند و سالانه ۹۰ تا ۱۲۰ هزار متر مربع گلیم در شهر عنبران تولید می شود و گلیم این شهر زیبا دارای نشان بین المللی کیفیت از یونسکو است.

نادر فلاحی ارزش ریالی صادرات گلیم از استان اردبیل را نزدیک به ۴۰ میلیارد ریال در سال اعلام کرده و افزود: مقصد صادرات این دست بافت از این استان را کشورهای اروپایی و آسیایی دانست.

به گفته او، ۳۰ درصد گلیم تولیدی شهر عنبران که دارای نقوش و اشکال منحصر بفرد است، صادر و ۷۰ درصد در بازارهای داخلی عرضه می شود و شهر عنبران به علت اشتهار به تولید گلیم، با پیگیری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان شهر ملی گلیم در ایران ثبت شده است.

به گزارش ایرنا، استاندار اردبیل در سفر به شهرستان نمین از  محل موزه دائمی صنایع دستی این شهرستان بازدید کرده و برپایی ۳۰ غرفه جدید و ایجاد اشتغال و حمایت از صنعتگران صنایع دستی را کاری مهم قلمداد کرد.

وی  اظهار کرد:کارهای خوبی برای راه اندازی این مجموعه انجام شده و پرداخت تسهیلات بانکی ۱۰ تا۵۰ میلیون تومانی به فعالان برای صنایع دستی شهرستان نمین در دستور کار قرار گرفته است.

شهرستان نمین در ۳۰ کیلومتری شرق اردبیل واقع است.

برنامه اجرای استارتاپ

راه اندازی استارت آپ

مطالب عمومی

 

شنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۹

۲

تیم محتوای ایسمینار

۶۲۸۸

۰ تا ۱۰۰ راه اندازی استارت آپ در ایران!

امروز بیش از هر زمان دیگری راه اندازی استارت آپ در میان اقشار مختلف جامعه طرفدار دارد. ممکن نیست در میان گفتگوی جوانان و افراد کارآفرین نشنیده باشید که می‌پرسند چگونه یک استارتاپ راه بیندازیم. دلیل این امر شاید در نوع و شیوه کارکرد کسب و کارهایی از این دست است. قوانین استارت آپ چندان پیچیده نیست و افراد با هر دانش و موقعیتی می‌تواند آن را راه‌اندازی کنند. امروزه انواع استارت آپ در زمینه‌های مختلف را می‌توان در جای جای جامعه مشاهده کرد.

برای راه‌اندازی Startup نیاز به دانشی در مورد عملکرد و قوانین آن دارید؛ اینجاست که آموزش استارت آپ توسط افراد خبره و کارآفرینان موفق مطرح می‌شود. علاوه بر آن شما باید بدانید که نحوه ارائه استارت آپ شما به چه صورت خواهد بود.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

۱. آیا ایده من ایده‌ای استارت آپی است؟

۲. قوانین استارت آپ چیست؟

۳. طراحی بیزنس پلن برای راه ‌اندازی استارتاپ

۴. هزینه راه اندازی استارت آپ

۵. شناسایی مزیت رقابتی خود

۶. مراحل راه اندازی استارت آپ در ایران

۶.۱. مرحله اول: ایده

۶.۲. مرحله دوم: طراحی بیزنس پلن

۶.۳. مرحله سوم: ثبت

۶.۴. مرحله چهارم: نمونه یا ماکت اولیه

۶.۵. مرحله پنجم: شریک و سرمایه‌گذار

۶.۶. مرحله ششم: دعوت به همکاری

۶.۷. مرحله هفتم: تحقیقات بازار

۶.۸. مرحله هشتم: تولید

۶.۹. مرحله نهم: تولید انبوه و هک رشد

۶.۱۰. آیا برای راه اندازی یک استارت آپ نیاز به رعایت قوانینی است ؟

۶.۱۱. نقش بیزنس پلن در اره اندازی یک بیزنس چیست ؟

۶.۱۲. هزینه‌هایی که برای راه‌اندازی استارتاپ با آن مواجه خواهیم شد چه مواردی است ؟

آیا ایده من ایده‌ای استارت آپی است؟

ایده برای راه ‌اندازی استارت آپ

طبق تعریف صحیح استارت آپ هر ایده جدیدی که منجر به تهیه و تولید محصول یا خدمات و بهبود عرضه و فروش آن شود را می‌توان استارت آپ در نظر گرفت. امروزه قوانین استارت آپ شامل راه‌اندازی کسب و کاری نوپا توسط گروهی از افراد است که با سرمایه شخصی و خصوصی آن را اجرا می‌کنند. مهم‌ترین عامل در انواع استارت آپ امروزی پایه‌گذاری آن‌ها بر بستر اینترنت و فضای مجازی است. علاوه بر آن باید افرادی همفکر خود را برای اجرای این ایده به عنوان هم‌تیمی یا هم بنیان‌گذار همراه خود کنید؛ بنابراین اگر شما هم ایده‌ای دارید که شامل این آیتم‌هاست می‌توانید آن را تبدیل به یک کسب و کار استارتاپی کنید.

همچنین بخوانید :  ۰ تا ۱۰۰ مسیر شغلی ; آشنایی، مدیریت و برنامه ریزی مسیر شغلی

قوانین استارت آپ چیست؟

در راه اندازی استارت آپ باید ابتدا با قوانین اولیه آن آشنایی داشته باشید. انواع استارت آپ باید از قوانین موجود برای فعالیت خود اطلاع داشته باشند تا دچار مشکلات حقوقی و زیان نشوند.

  • ایده خود را به هرکسی نگویید. برای جذب سرمایه‌گذار یا هم بنیان‌گذار و توضیح ایده خود حتماً قرارداد عدم افشای اطلاعات و محرمانگی را قبل از ارائه اطلاعات خود منعقد کنید.
  • آشنایی با قوانین تجارت الکترونیک برای راه‌اندازی startup هایی که بستر الکترونیک و اینترنتی دارند، حیاتی است. قبل از هر اقدامی ابتدا این قوانین را مطالعه کنید و مطمئن شوید که ایده شما مغایرتی با اصول آن ندارد.
  • گواهی ثبت اختراع بگیرید. قبل از جذب سرمایه‌گذار بهتر است که اختراع خود را ثبت کنید.
  • نام و علامت تجاری برای برند خود تعریف و ثبت کنید.
  • شرکت خود را ثبت کنید. پس از تعیین اعضا و هیئت‌ مدیره به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه و آن را ثبت کنید. برای این کار نیاز به تنظیم اساسنامه دارید.
  • قرارداد واگذاری سهام. یکی از قوانین استارت آپ که اهمیت بالایی برای بقای آن دارد، تنظیم قرارداد برای اختصاص سهام آن به افراد و شرکا است.

چگونه استارتاپ راه بیندازیم؟ مطمئناً برای راه اندازی استارت آپ اول باید با قوانین این کار آشنا شوید.

طراحی بیزنس پلن برای راه ‌اندازی استارتاپ

طراحی بیزنس پلن برای راه ‌اندازی استارتاپ

با طراحی بیزنس پلن در شروع کار می‌توانید چهارچوب و رویه‌های موردنظر را تدوین کرده و آن‌ها را بازنگری کنید. اگر از خود می‌پرسید که چگونه یک استارتاپ راه بیندازیم؟ پاسخ آن مطمئناً شامل نوشتن بیزنس پلن برای آن است. از آنجا که جزئیات طرح و نحوه اجرای آن، همچنین میزان هزینه راه اندازی استارت آپ ، شرکا و رویه‌های فروش و تولید محصول یا ارائه خدمات در بیزنس پلن ذکر می‌شود، می‌توانید میزان موفقیت پروژه خود را با آن اندازه‌گیری کنید.

در حین تهیه بیزنس پلن برای راه‌اندازی Startup خودتان نیز با مشکلات احتمالی، میزان سود، تعداد افراد مورد نیاز برای اجرا و دیگر نکاتی که ممکن است به آن‌ها فکر نکرده باشید، مواجه شوید. این در تصمیم‌گیری برای ادامه کار به شما کمک می‌کند.

هزینه راه اندازی استارت آپ

برای تخمین هزینه راه اندازی استارت آپ باید درک درستی از سازوکار پروژه و شرکت خود داشته باشید. بسته به نوع تجارت و کاری که قرار است راه‌اندازی کنید، یقیناً هزینه اولیه متفاوت خواهد بود. هزینه‌هایی که برای راه‌اندازی استارتاپ با آن مواجه خواهید شد به شرح زیر است:

  • مراحل اولیه قبل از جذب سرمایه‌گذار و هم‌تیمی که شامل هزینه مشاوره، ساخت نمونه اولیه، هزینه‌های بررسی و پژوهش در مورد ایده است.
  • هزینه‌های جذب سرمایه‌گذار شامل دعوت افراد و گروه‌های سرمایه‌گذار، برگزاری جلسه و پذیرایی است.
  • انتخاب محل کار و هزینه‌های ثبت از جمله هزینه راه اندازی استارت آپ است. این محل نیاز نیست که محل دائمی شرکت باشد می‌توانید با یک اتاق شروع کرده و آن را گسترش دهید. همچنین می‌توانید از خدمات شتاب‌دهنده‌های استارتاپی نیز برای استقرار در یک مکان استفاده کنید.
  • مبلغی را به عنوان هزینه‌های پیش‌بینی نشده نیز باید در نظر بگیرید.

پس از جذب سرمایه‌گذار و هم بنیان‌گذار می‌توانید از سرمایه‌های مالی آن‌ها برای ادامه کار بر اساس بخش مالی که در بیزنس پلن به آن اشاره شده است، شامل هزینه های جاری ، انواع تبلیغات مانند تبلیغات کلیکی گوگل استفاده کنید.

شناسایی مزیت رقابتی خود

هزینه راه اندازی استارت آپ

یکی از مهم‌ترین مواردی که در آموزش استارتاپ به آن اشاره می‌شود، شناسایی مزیت رقابتی یا شناسایی نیاز است. برای اینکه یک کسب و کار موفق را پایه‌گذاری کنید، باید نیازسنجی کنید که محصول یا خدمات شما مناسب چه کسانی است. ممکن است که ایده شما قبلاً به نحوی اجرا شده باشد، باید رقبای خود را شناسایی کرده و راه حلی که شما را برتر از آن‌ها می‌کند را بیابید. به عنوان مثال شما تمایل به راه اندازی استارت آپی برای فروش محصولات مصرفی خانوار هستید، در حال حاضر سایت‌ها و فروشگاه‌های بسیاری اقدام به فروش این محصولات می‌کنند. مزیت رقابتی شما نسبت به سایرین می‌تواند تهیه کالاهای باکیفیت ولی با قیمت مناسب و کم باشد.

همچنین بخوانید :  مدیریت چابک (Agile) چیست؟ ۱۰ مزایا و معایب agile

یکی از بخش‌های مهمی که در راه اندازی استارت آپ باید به آن توجه داشته باشید، شناسایی رقبا و مزیت شما نسبت به آن‌ها است.

مراحل راه اندازی استارت آپ در ایران

در این بخش به معرفی مراحل مورد نیاز برای راه‌اندازی startup می‌پردازیم:

مرحله اول: ایده

مهم‌ترین عامل یک استارتاپ ایده تولید محصولی جدید یا ارائه خدمت متفاوت مانند اپ مارکتینگ است. این ایده تنها مختص ایده‌های نو و دست اول نیست شما می‌توانید راهکاری جدید و مبتکرانه برای ارائه خدمت یا محصولی که در حال حاضر وجود دارد، نیز به جامعه معرفی کنید.

مرحله دوم: طراحی بیزنس پلن

پس از تحقیق و تفحص درباره ایده استارتاپی خود باید طرح کلی از آنچه قرار است در این کسب و کار انجام شود را روی کاغذ بنویسید. یکی از مهم‌ترین مباحث آموزش استارت آپ مختص نوشتن و طراحی بیزنس پلن موفق است. در این پلن شما باید نقاط قوت و ضعف و مشکلات احتمالی را بسنجید که به شما امکان می‌دهد که میزان موفقیت و سودآوری این استارت آپ را تخمین بزنید.

مراحل راه اندازی استارت آپ در ایران

مرحله سوم: ثبت

حال که ایده مناسبی را برای راه‌اندازی استارتاپ خود در دست دارید و بر اساس آن بیزنس پلن خود را نوشته‌اید، باید دست به کار شوید. اگر ایده شما نوآورانه و مبتکرانه است یا بر مبنای اختراعی است، قبل از نشان دادن آن به دیگران باید آن را به ثبت برسانید. دریافت مجوزهای لازم برای اجرای طرح نیز می‌تواند در این مرحله انجام شود.

مرحله چهارم: نمونه یا ماکت اولیه

برای راه اندازی استارت آپ به شکلی صحیح لازم است که نمونه یا ماکتی از کالا یا محصول خود در دست داشته باشید. کارهای خدماتی نیازی به این نمونه ندارند اما باید برای آن‌ها چارت فرآیند انجام و رویه‌های خدمت و نوع آن را مشخص کنید. همچنین برای کسب و کارهای اینترنتی و برنامه‌نویسی نیز باید به تجزیه و تحلیل سیستم و فرآیندهای آن بپردازید.

مرحله پنجم: شریک و سرمایه‌گذار

یافتن شریک و سرمایه‌گذار معتمد که همفکر و همسوی شما باشد، معمولاً سخت است. شما برای راه اندازی استارت آپ خود نیاز به سرمایه دارید بنابراین باید سرمایه‌گذاران موردنظر خود را شناسایی کرده و با آن‌ها در مورد طرح خود صحبت کنید.

مرحله ششم: دعوت به همکاری

سرمایه ‌گذاری در استارت آپ

یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های یک استارت آپ خصوصاً در زمان شروع، نیروی انسانی آن است. از آنجا که ایده شما هنوز شکل و شمایل یک کسب و کار تجاری را ندارد باید افرادی را به تیم خود دعوت کنید که روحیه استارتاپی داشته باشند.

مرحله هفتم: تحقیقات بازار

پس از مشخص کردن چهارچوب عملکرد و جذب سرمایه‌گذار و نیرو، باید قبل از تولید انبوه به شناسایی بازار و جامعه مصرفی هدف بپردازید و برای آن برنامه ریزی داشته باشید. برای این بخش می‌توانید از خدمات شرکت‌های مشاوره و بازاریابی نیز استفاده کنید.

همچنین بخوانید :  آموزش disc: تست + چک لیست رایگان رفتارشناسی با مدل DISC

مرحله هشتم: تولید

برای راه‌اندازی استارتاپ نیاز است که ابتدا محصول یا خدمت خود را به صورت محدود برای یک جامعه مصرفی نمونه ارائه دهید. این کار مشکلات احتمالی محصول یا خدمت شما را قبل از ارائه آن به صورت انبوه مشخص می‌کند و می‌توانید برنامه بهتری برای عرضه تنظیم کنید.

مرحله نهم: تولید انبوه و هک رشد

حال که در راه اندازی استارت آپ خود موفق شده‌اید به مرحله تولید انبوه برسید باید از استراتژی‌های مختلفی برای عرضه آن به بازار مصرف استفاده کنید. هک رشد یکی از این استراتژی‌های موفق است که به کسب و کارهای استارتاپی در افزایش فروش و رشد آن‌ها کمک می‌کند. تبیین نحوه ارائه استارت آپ نیز در این مرحله قرار می‌گیرد.

حرف آخر…

آموزش استارت آپ برای راه‌اندازی و موفقیتش لازم اما کافی نیست. برای راه‌اندازی استارتاپ موفق باید مراحلی را طی کرد و به تمام نکات قوت و ضعف آن مسلط شد. تلاش مداوم در کنار مشورت و کمک افراد هم‌تیمی خلاق می‌تواند موفقیت شما را در این زمینه تضمین کند. برای تأمین هزینه راه اندازی استارت آپ می‌توانید از سرمایه‌گذاران خصوصی دولتی مانند شتاب‌دهنده‌ها و بانک‌ها نیز بهره ببرید.

برخی از سوالات رایج

آیا برای راه اندازی یک استارت آپ نیاز به رعایت قوانینی است ؟

بله ، موارد زیر حائز اهمیت است :
ایده خود را به هرکسی نگویید.
آشنایی با قوانین تجارت الکترونیک برای راه‌اندازی startup
گواهی ثبت اختراع بگیرید.
شرکت خود را ثبت کنید.

نقش بیزنس پلن در اره اندازی یک بیزنس چیست ؟

هزینه‌هایی که برای راه‌اندازی استارتاپ با آن مواجه خواهیم شد چه مواردی است ؟

فیسبوکتوییترگوگل +لینکداینتلگرامواتس اپ

رویداداستارتاپی دانش آموزی

  1. دلیل برگزاری این رویداد

  2. نحوه ی برگزاری رویداد

  3. جوایز شرکت در این برنامه

  4. یادآوری مهم

  5. بیشتر
    1. برگزارکنندگان

    2. حامیان

    3. سوالات متداول

    4. سخنرانان

دلیل برگزاری این رویداد

دانش آموزان به عنوان آینده سازان این مرز وبوم نقش وتاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی وصنعتی جامعه ما ایفاء می کنند . بدیهی است سرمایه گذاری بر روی نخبگان دانش آموزی وتلاش برای رشد وبالندگی آنها تاثیر مستقیمی بر ارتقای سطح توان مادی واقتصادی کشور خواهد داشت .به همین منظور دانشگاه گروه صنعتی گلرنگ ، در راستای ماموریت خود که همانا توسعه وگسترش فرهنگ کارآفرینی در کشور است ، در پی آن است تا اولین رویداد استارت اپ ویکند دانش آموزی را در سطح ملی برگزار نماید . 

لذا از همه ی دانش آموزان کشور درخواست می شود که چناچنه : 

1- دارای ایده  و گروه استارت اپی هستند 

2- دارای یک گروه استارت آپی ( حداقل 2 نفر) هستند 

در این رویداد ملی شکرت نمایند . 

بدیهی است به پروژه های برتر جوایز نقدی و معنوی اعطاء خواهد شد . 

 

نحوه ی برگزاری رویداد

این رویداد به خاطر شیوع کرونا در کشور ، به صورت مجازی برگزار می شود و طرح های شکرت کندگان توسط ارزیابان ومتخصصان دانشگاه گلرنگ ارزیابی و بهترین آنها در روز برگزاری رویداد  در یک برنامه مجازی وآنلاین   معرفی وبه  منتخبین جوایز نقدی ومعنوی توسط دانشگاه گلرنگ اعطاء می گردد. 

بدیهی است طرح هایی که قابلیت تجاری سازی داشته باشند ، مورد حمایت مادی ومعنوی دانشگاه گلرنگ وشرکت های تابعه گروه صنعتی گلرنگ قرارخواهند گرفت. 

جوایز شرکت در این برنامه

به تیم های اول تا سوم که براساس نظر ارزیابان انتخاب خواهند شد ، جوایز مادی و معنوی ارزشمندی اعطاء می شود . 

یادآوری مهم


شرکت شما در این برنامه و یا ارسال اطلاعات  مرتبط به طرح شما ، هیچگونه حقی برای معرفی شما به تیم برترایجاد نخواهد نمود. 

برگزارکنندگان

صفرتاصد یک رویداد

مهم‌ترین مسائلی که در برگزاری یک رویداد استارتاپی باید در نظر بگیرید

موضوع: برنامه‌ریزی و برگزاری رویداد

 

رویداد استارتاپی

 

ممکن است استارتاپ شما در حال حاضر در نقطه‌ای قرار داشته باشد که تیم بازاریابی و یا روابط عمومی تصمیم بگیرند تا رویدادی را سازماندهی کنند. برگزاری رویداد می‌تواند یک راه فوق‌العاده برای گسترش برندینگ شما، دیدار با مشتریان جدید و جشنی برای بقای شما باشد.

 

 

ممکن است استارتاپ شما در حال حاضر در نقطه‌ای قرار داشته باشد که تیم بازاریابی و یا روابط عمومی تصمیم بگیرند تا رویدادی را سازماندهی کنند. برگزاری رویداد می‌تواند یک راه فوق‌العاده برای گسترش برندینگ شما، دیدار با مشتریان جدید و جشنی برای بقای شما باشد.

برنامه‌ریزی یک رویداد خوب به هیچ وجه کار آسانی نیست، شما باید مهارت‌های یک معلم مدرسه تا یک کارشناس ارشد مدیریت بحران را داشته باشید. قبل از این‌که شروع به برگزاری رویدادتان بکنید مطمئن شوید که از موارد زیر آگاهی کامل دارید:

برنامه‌‎ریزی برای ساخت بهترین مهمانی استارتاپی

برنامه‌‎ریزی رویداد

۱) اهداف خود را تعریف کنید

اولین کار برای برگزاری یک رویداد مشخص کردن اهداف است. اگر شما برای استارتاپ خود یک رویداد برگزار می‌کنید، احتمالا به دنبال اهداف زیر هستید: آموزش به بازار هدف در مورد آن‌چه که انجام می‌دهید، ترویج یک محصول جدید برند.که در حال حاضر توزیع می‌کنید، ایجاد تبلیغات بیشتر برای رشد پایگاه داده‌های مشتریان خود و یا افزایش آگاهی از برند.

این روزها استارتاپ‌ها در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا “لانچ‌ایونت” برگزار می‌کنند و این رویدادها موفق می‌شوند چون مردمی که در آن‌ها حضور می‌یابند به درستی انتخاب می‌شوند، تعداد زیادی از مطبوعات این رویدادها را پوشش می‌دهند و غیره.

چگونه می‌توانید رویداد متناسب با استارتاپ خود را پیدا کنید؟ اگر هدف شما آموزش مشتریان فعلی، حفظ آن‌ها و دیدار با مشتریان جدید بالقوه است یک رویداد آموزشی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. رویدادهای آموزشی شامل کلاس‌های آموزشی، کارگاه‌های آموزشی، سمینارهای آموزشی و یا حتی همایش‌های کوچک باشد.

رویدادهای صمیمی‌تر مثل مهمانی‌های شام، روش بسیار خوبی برای ارتباط یک به یک با تاثیرگذاران و سایر افرادی است که توانایی تغییر مسیر کسب‎وکار شما را دارند. افرادی مثل وبلاگ‌نویسان، روزنامه‌نگاران، سرمایه‌گذاران و سایر افراد از این دست از جمله‌ی این افراد هستند.

همان‌طور که می‌بینید دانستن اهداف نقش مهمی را در رویداد شما بازی می‌کنند.

۲) انتخاب مکان مناسب

انتخاب مکان خوب برای برگزاری رویداد از سخت‌ترین بخش‌های برگزاری رویداد است. قبل از انتخاب این سوال‌ها را از خود بپرسید: اندازه‌ی رویداد شما چقدر است؟ شما به دنبال چه نوع محیط‌هایی هستید؟ آیا در رویداد پذیرایی ارائه خواهید داد؟ آیا وای‌فای وجود دارد؟ آیا این محل بیمه دارد؟ و … .

مکان رویداد

انتخاب مکان مناسب برای استارتاپ‌ها که اغلب به دنبال کاهش هزینه‌های خود هستند بسیار سخت است. میلیون‌ها نکته وجود دارد که باید رعایت کنید تا هزینه‌های خود را کاهش دهید. برای همین ابتدا لیستی از تمام راهکارها و راه‌حل‌ها را در نظر بگیرید، سپس بهترین آن‌ها را انتخاب کنید.

نکته‌ای از متخصصان: همیشه سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که حداقل هزینه را برای شما رقم بزند، مگر این‌که حامی مالی داشته باشید.

ایمان محمدعلی یکی از متخصصان برگزاری رویداد می‌گوید: نکاتی مانند تعداد نفرات، سبک رویداد، داشتن جای پارک مناسب ، اینترنت مناسب ، دسترسی به حمل نقل عمومی و نزدیکی به مراکز شهر از ملاک اصلی می‌باشد که می‌بایست در انتخاب مکان در نظر گرفته شوند.

۳) بودجه

اکثر رویدادهایی که استارتاپ‌ها برگزار می‌کنند رایگان هستند، به این معنی که تمام هزینه‌ها بر عهده‌ی استارتاپ موردنظر است. مالوری بلیر(Mallory Blair) از بنیانگذاران small girls pr می‌گوید: شما می‌خواهید مردم اپلیکیشن شما را دانلود کنند و یا محصولات شما را بخرند، پس حضور مردم را باید رایگان و آزاد باشد.

هزینه ها

هنگامی‌که بودجه‌ی رویداد خود را تعیین می‌کنید سعی کنید آن را براساس بازدهی سرمایه تعیین کنید. با این‌که اندازه‌گیری بازدهی سرمایه از رویداد سخت است، راه‌های مختلفی برای آن وجود دارد. تجزیه و تحلیل پست‌های رسانه‌های اجتماعی، پست‌های وبلاگ،

علاوه بر آن، یکی از بهترین راه‌ها جذب اسپانسر است که شما می‌توانید رویدادهای مشابه با خودتان را بررسی کنید و اسپانسرهای مناسب را برگزینید. (در این مطلب می‌توانید به طورکامل چگونگی جذب یک اسپانسر مناسب را ببینید.)

۴) مخاطبان

هنگامی‌که فهرست افرادی را که می‌خواهید در رویداد شما باشند گردآوری می‌کنید. آیا شما اتاقی پر از روزنامه‌نگاران می‌خواهید؟ یا اصلا دوست ندارید هیچ‌کدام از آن‌ها باشند؟ خوب، مطمئنا حضور رسانه‌ها و خبرنگاران شما را مجبور می‌کند استراتژی‌های خاصی داشته باشید، بنابراین قبل از دعوت افراد مختلف راجع به تک‌تک آن‌ها فکر کنید.

در همه‌ی مراحل برنامه‌ریزی مخاطبان خود را در نظر داشته باشید، به عنوان مثال برای تعیین زمان مناسب از خود بپرسید که بهترین زمان برای برگزاری از نظر شرکت‌کنندگان کدام می‌تواند باشد؟

نکته‌ای از سوی متخصصان: برای رویدادهای رایگان همواره مشارکت ۵۰ درصدی در نظر بگیرید، به این معنی‎‌که اگر می‌خواهید صد نفرحتما در رویداد باشند حتما ۲۰۰ نفر را دعوت کنید.

۵) زمان‌بندی

زمان‌بندی رویداد همانند انتخاب مکان و قیمت‌گذاری رویداد از مسائل مهمی است که حتما باید در نظر بگیرید. ابتدا یک تاریخ را مشخص کنید، سپس ۲تا ۳ تاریخ پشتیبان نیز در نظر بگیرید تا به مشکلات احتمالی منجر به نابودی رویدادتان نشود. ۵ تا ۸ هفته زمان برای برنامه‌ریزی پیشرفته یک رویداد که بیش از ۴۰ نفر شرکت‌کننده دارد، ضروری است.

نکته‌ی مهم: ایجاد نظرسنجی و پرسیدن از گروه‌های مردم که چه چیزهایی را ترجیح می‌دهند به بهبود تجربه‌ها از رویداد شما بسیار کمک خواهد کرد.

نکته‌ی مهم دوم: سفارش همه‌ی آیتم‌هایی که باید با برندینگ شما هماهنگ باشند زمان می‌برند و شما یک شبه قادر به هماهنگ کردن آن‌ها نخواهید شد.

برنامه‌ریزی برای ترویج بهترین رویداد استارتاپی

برنامه ریزی

بسیاری از استارتاپ‌هایی که رویداد برگزار می‌کنند در همان ابتدا، آگاهی از برندشان بسیار کم است. آن‌ها با برگزاری رویداد و استراتژی‌های مناسب ترفیع این آگاهی را به اوج می‌رسانند. شما نیز می‌توانید با دنبال کردن ایده‌های زیر به ترویج هر چه بیشتر رویداد و استارتاپ خود بپردازید.

۱) همان‌طور که گفتیم استارتاپ‌های معمولی همواره با مشکل بودجه مواجه هستند. بنابراین به جای صفحات ثبت‌نامی اختصاصی می‌توانید از ابزارهای آنلاین تعریف و اطلاع‌رسانی رویدادها مثل ایوند که هزینه‌ی کمتری برای شما دارند استفاده کنید.

۲) می‌توانید با افراد مختلف از جمله موسسات خیریه همکاری کنید تا رویدادتان هر چه بیشتر به اشتراک گذاشته شود. از همه‌ی شرکایی که پیدا کردید بخواهید تا برای ترویج رویداد و به دست‌آوردن برد-برد در رسانه‌های اجتماعی و … به اشتراک‌گذاری بپردازند.

۳) شاید میزان تاثیری که حمایت اثرگذاران صنعت بر یک رویداد دارند را باور نکنید، اما حتما امتحان کنید. شما باید دلایل قوی برای اثرگذاران ارائه کنید تا آن‌ها به شما در پیشبرد اهداف‌تان کمک کنند.

۴) ایمیل یا اس‌ام‌اس یادآوری به مخاطبان را یک یا دو روز قبل از برگزاری رویداد فراموش نکنید.

برنامه‌ریزی برای میزبانی یک رویداد استارتاپی موفق

میزبانی خدمات

۱) کمک بگیرید

یک تیم برای مدیریت تدارکات استخدام کنید، اگر بودجه‌ی کافی ندارید از داوطلبان دانشگاه‌ها که اغلب تمایل دارند در چنین رویدادهایی نقش داشته باشند دعوت کنید.

۲) آیا از پتانسیل هشتگ رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید؟

هشتگ‌ها به شما و شرکت‌‍کنندگان شما کمک خواهند کرد تا تمام عکس‌ها و اتفاقات افتاده در رویداد را یک جا جمع کنید، ما در یک پست جامع نحوه انتخاب هشتگ‌ مناسب را توضیح داده‌ایم.

۳) صحنه‌هایی در رویداد ایجاد کنیدکه هیچ‌کس فراموش نکند

در یکی از رویدادهای استارتاپی جهان، برگزارکننده با استفاده از پروژکتور تصاویر زنده از رویداد را در یک خیابان نزدیک به محل برگزاری و پر رفت‌وآمد منتشر کرد؛ مردم بسیاری با تعجب از کنار این نصاویر رد می‌شدند. شما نیز باید بتوانید راهی برای خوشحال کردن و به یادماندنی کردن رویدادتان بیابید.

آرمان صفایی در این باره می‌گوید: به نظر من ایجاد حس خوب برای مخاطب از همه چیز مهم‌‌تر است. و اما چگونگی ایجاد حس‌های خوب بستگی به مخاطب‌های شما داره، که از چه رده‌ی سنی و قشری از جامعه هستند.  هر رویدادی باید بدونه مخاطب با چه محنوایی یا اتفاقاتی در رویداد حس بهتری خواهد داشت. مثلا در رویداد ما(بفکرشو) که برای دانش‌آموزان است؛ یک مسابقه با برندگان و جوایز زیاد حس خوبی به مخاطب‌ها می‌دهد.

۴) پس از رویداد

آیا همه چیز آن‌طور که می‌خواستید پیش رفت؟ شروع به تجزیه و تحلیل اطلاعات بکنید‌؟ مردم چه چیزهایی در توییتر نوشته‌اند؟ چه انتظاراتی داشته‌اند که برآورده نشده؟ اغلب پس از برگزاری رویداد مشکلاتی به وجود می‌آید، خونسردی خود را حفظ کنید و برای رویداد بعدی خود آماده شوید.