ثبت نام رویداداردبیل

https://evand.com/events/swardabil

بازاریابی گردشگری

بازاریابی در صنعت گردشگری یک روند مدیریتی(اداری) شامل پیش بینی نیازها و جلب رضایت گردشگران فعلی و آتی است به طوری که اساساً شرکت های مسافرتی و عرضه کنندگان را در رقابت با یکدیگر قرار داده است.مدیریت مبادله توسط منفعت شخصی، سود اجتماعی و یا هر دو حمایت می شود و موفقیت یک روش بلندمدت، به رضایت متقابل عرضه کننده و مصرف کننده بستگی دارد. به عبارتی، می توان گفت که برآوردن خواست های محیطی و اجتماعی گردشگر به همان اندازه اهمیت دارد که جلب رضایت او. آنها دیگر نمی توانند نسبت به ویژگی های یکدیگر بی تفاوت باشند.

 

بازاریابی گردشگری

محیط بازاریابی گردشگری
محیط بازاریابی مجموعه عوامل و نیروهایی است که بر قابلیت یک شرکت در تامین و ارائه کالا و خدمات به مشتری تاثیر می گذارند. محیط بازاریابی شامل دو محیط خرد و کلان می شود. محیط خرد شامل شرایطی است که بر محیط های فعلی حاکم است. سازمان گردشگری تا حدودی بر این گونه عوامل و از جمله بر رابطه این سازمان با شرکت های دیگر تامین و توزیع خدمات مسافرتی تاثیر می گذارند.مثلاً شرکت های مسافرتی رابطه نزدیکی با هتل ها و خطوط هواپیمایی دارند.محیط کلان به مجموعه گسترده تر از عواملی مرتبط می شود که تا حدود زیادی بر کل فرایند صنعت گردشگری تاثیر می گذارند.این عوامل دارای طبیعتی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی ،اجتماعی و فناورانه هستند و شرایطی همچون افزایش میزان تقاضا برای مسافرت به اروپا و نیز مخاطراتی چون ایجاد ناآرامی سیاسی در خاورمیانه را ایجاد می کند.برخی ازعوامل محیطی خرد و کلان مورد توجه در بازاریابی گردشگری در زیر آمده است:
1. محیط سیاسی: سود دولت در تجارت آزاد و تبادل گردشگر، مشارکت دولتی و بین الدولی در اصول و قوانین (خطوط هواپیمایی بین المللی و غیره)
2. محیط اقتصادی: رشد نظام های اقتصادی، تغییر الگوهای مصرف خارج وتفرج و گردش، خصوصی سازی و کاهش نقش دولت در گردشگری
3. محیط فرهنگی – اجتماعی: تغییر الگوهای ارزش فرهنگی، تقسیم بندی جوامع به گروه های فرعی فرهنگی
4. محیط تکنولوژیک: افزایش سرعت تغییر تکنولوژیک، قابلیت دسترسی و پخش سریع فناوری در کشورهای غربی
5. محیط اکولوژیک : افزایش آگاهی مشتری و دولت نسبت به مسایل اکولوژیک از قبیل آلودگی و کاهش منابع
6. جمعیت: رشد جمعیت در کشورهای در حال توسعه، کاهش میزان زاد و ولد در نظام های اقتصادی غرب، مسافرت به شهرها درکشورهای در حال توسعه و فرایند برعکس در کشورهای پیشرفته

آمیخته بازاریابی گردشگری

استراتژی هایی که بوسیله تورگردان استفاده می شود برای ارتباط داشتن با عموم است و بر روی ماهیت خدمات تأکید می کند . بنابراین هر دو نوع هم فرآیند بازاریابی و هم مشتری به صورت متفاوتی در گردشگری عمل می کنند. در بازاریابی گردشگری ، بازاریاب باید دو بعد را در نظر داشته باشد در وهله اول رضایت ساکنان محلی از کسب سود از جریان گردشگری و در بعد دوم حاصل شدن رضایت از تجربه گردشگری ، از سوی بازدیدکنندگان می باشد. از این رو بازاریابی گردشگری وابسته به « نه P» می باشد که در زیر به آن می پردازیم. در واقع درس بازایابی گردشگری بر محور آموزش این « نه P» استوار است.

1 ـ قیمت (Price) : مشخص کردن قیمت خدمات یا محصول از عملکردهای بازاریابی است . زیرا رفاه مالی یک شرکت به اندازه فاکتورهای کیفیتی و رقابتی در محصول یا خدمات تاثیر گذار است . قیمت گذاری شامل شرایط مورد فروش از قبیل در دسترس بودن یا اعتبار داشتن برای مشتری می باشد.

2 ـ محصول (Product): عبارت است از ترکیب خدمات و سرویس که یک شرکت پیشنهاد می کند، آن چه که به مشتری برای خرید پیشنهاد می شود. بنابراین ترکیب خدمت یا محصول برای تصویر یک شرکت یا عملکرد بازاریابی حیاتی است.

3 ـ مکان (Place): مکان جایی است که مشتری قادر باشد در ان محصول عرضه شده را مصرف نماید.در تور از انواع متفاوت و زیادی از واسطه گران برای رزروکردن یا پرداخت کردن برای خدمات گردشگری استفاده می شود، از قبیل کارگزاران سفر و کلی فروشان، بدون واسطه گران این فرآیند برای مشتری سخت و طاقت فرسا خواهد بود. یک اتوبوس مدرن تور نمی تواند هر مسافری را از خانه اش سوار کند همانطوری که یک بوئینگ 717 نمی تواند از مقابل هر خیابان مورد نظر مسافر پرواز کند. خدمات گردشگری باید برای رزرو و پرداخت به آسانی دسترس باشد زیرا توزیع واقعی حمل و نقل غیر قابل انعطاف است.

4 ـ تبلیغات و آگهی (Promotion): تبلیغات به همه سطوح ارتباطی با مشتری به منظور افزایش نتیجه فروش خدمات یا محصولات اشاره دارد . تبلیغ در معنای گسترده ترکیب ارتباط را نمایش می دهد.

5 ـ مشارکت (Partnership): یک عامل سفر در یک جزیره هم وابسته به عوامل دیگر سفر است . بنابراین مهم است که طرح ریزی شود در چندین کاری، لازم است که اکثر سازمان ها با توجه به شراکت خود در زمینه بازاریابی مشارکت داشته باشند.

6 ـ بسته بندی (Packaging): مشارکت مفهوم بسته بندی را پیش می آورد زیرا عوامل چندین سفر مورد نظر با هم دیگر فروخته می شود تحت یک قیمت، و همه نوع سفر را با هیجان تر و ترغیب کننده تر می سازد تهیه کنندگان عامل سفر این اجازه را به کارگزاران سفر و تور گردان ها می دهند هرچند که در راه های متفاوت، عوامل با همدیگر بسته بندی می شود، تحت یک قیمت فروخته می شود، و به عنوان واسطه گران عمل می کنند، و برای همه خدمات شان یک هزینه دریافت می کنند.

7 ـ موقعیت یا جایگاه (Positioning): هرتور و شرکت مسافرتی در وقت اضافی موقعیت مطلوب را بر پا می کند یا یک ارتباط با ارزش از سطح قیمت که بوسیله مشتریان به یک شکل متبوع باید نگریسته شود . بهترین جایگاه برای یک تور گردان بدست آوری بازار (بازارهای) هدف است.

8 ـ برنامه ریزی (Programming): برنامه ریزی به طور مفهومی شبیه بسته بندی است. در برنامه ریزی، بازاریاب تلاش می کند که نمایش (حد محصولش را به عنوان جزء سازده ولازم در هر نمایش منظم از فعالیت ها یا تنوع خدمات که در یک مقصد پیشنهاد شده است بازاریاب بسته بندی نمی کند رده یا بیشتر از محصول را سفر را تحت یک قیمت می فروشد) . اما نمایش دادن یک محصول خدمات در یک روشنایی متبوع جزئی از نمایش منظم خدمات است . مثال واضح در مورد بروشورهای هتل است که نشان می دهد در نزدیکی آن یک زمین گلف وجود دارد اما مالک آن نیست.

9 ـ مردم (People): مردم برای هر خدمتی مکانیسم محموله هستند . بدون مردم خوب، خدمات، پست و نامرغوب خواهد بود .بدون مردم، خدمت هم نمی تواند ارائه شود . بنابراین ، کارفرمایان در صنعت خدمات مهمترین امتیاز را دارند.

هفت S بازاریابی گردشگری

در مبحث بازاریابی یک مدل بسیار منطقی و ساده که حاصل تحقیقات بسیار دانشمندان و محققین بزرگ دنیا در سالهای گذشته صورت گرفته هفت S انگلیسی است که لازمه گردشگری است و شامل گردشگری بین‌المللی هم می‌شود که می‌بایست به صورت علمی و منطقی در اجرای آن بکوشیم.

  1. استراتژی (STRATEGY)
  2. ساختار (STRUCTURE)
  3. سبک مدیریت (STYLE)
  4. ارزشهای مشترک (SHARED VALUES)
  5. سیستم (SYSTEM)
  6. مهارتها (SKILS)
  7. کارکنان (STAFF)

استراتژی: استراتژی یعنی تبیین اهداف دوردست جهت‌گیری و مسیر حرکت و چگونگی حرکت کردن برای رسیدن به اهداف دوردست. استراتژی بازاریابی موثرترین رویه اجرایی را به منظور حصول اهداف بازاریابی تدوین می نماید.برای مثال استراتژی می تواند شامل نکات زیر باشد:
• بازاریابی از جنبه ای عام برخوردار است.یعنی گردشگرانیی با اهداف کلی را مد نظر دارد یا انتخابی است و به سمت انواع خاص از بازارهای توریستی هدایت شده است .بازارهای اولیه ،ثانویه و فرصتها مشخص می گردند.
• انواع کلی فنون ترویجی را که می توان مورد استفاده قرار داد و مواردی که باید از آن فنون استفاده نمود مثل مجریان تورها ، مشتریان تورها (گردشگران) و یا ترکیبی از این دو .
• زمانبندی یا برنامه اولویت تلاشهای ترویجی در مورد انواع بازار یا کشورهای خاص.جدول زمانبندی به برنامه زمانبندی طرحهای توسعه گردشگری بستگی دارد .
• ارائه تصویری از منطقه و واقعیتهای آن. یک منطقه توریستی که به تازگی در حال توسعه یافتن است نیازمند ایجاد تصویری مطلوب از خود است پیش از آنکه به یک فعالیت ترویجی خاص دست یابد.
• ذکر موانع خاص که باید پشت سر گذارده شوند ،نظیر اینکه اخیرا در منطقه، یک بی ثباتی سیاسی و یا یک سانحه طبیعی روی داده است.
• آیا دفاتر تبلیغاتی در کشورهای عمده مبدا گردشگران ایجاد شوند یا با نمایندگان بازاریابی محلی در آن کشورها قراردادهایی منعقد گردد و یا اینکه امر تبلیغ را دفتر اصلی ، راساً عهده دار شود.
• در نظر گرفتن موارد احتمالی از قبیل بازگشایی بازارهای تعطیل شده .
• استراتژی بازاریابی باید اهداف بلند مدت و کوتاه مدت را مورد لحاظ قرار دهد. به این طریق زیر بناها به گونه ای پی ریزی می شوند که اهداف بلند مدت را تحقق بخشند اما اهداف کوتاه مدت به صورتی خاص تر برنامه ریزی خواهند شد.استراتژی بازاریابی باید مستمراًمورد بازبینی قرار گیرد.در صورت ضرورت امکان تعدیل آن وجود خواهد داشت.البته این امر به روند بازار و هر گونه تغییر در برنامه توسعه محصولات توریستی بستگی دارد.

ساختار: ما امروزه بسیاری ساختارهای موازی و اضافی در گردشگری داریم. ساختارهایی که دقیقاً مشخص نیست نقش و وظایف و اختیارات آنها دقیقاً چیست؟
معمولاً کشورها براساس تجربیات مختلف، ساختارهای متفاوتی در این زمینه تشکیل داده‌اند. به عنوان مثال کشور اسپانیا وزارتخانه‌ای به نام تجارت و گردشگری دارد که تمامی امور مربوط به گردشگری در این وزارتخانه برنامه‌ریزی می‌شود و دلیل چنین انتخابی این است که بخش گردشگری و تجارت آنها کانال‌های مشترکی دارد و عمده اقتصاد آنها بر مبنای گردشگری است. کشورهای ترکیه و فرانسه نیز در این بخش وزارت گردشگری دارند، هرچند مدل وزارتخانه‌های آنها متفاوت است. ازسال 1342 تا 1382 ساختار تشکیلاتی سازمان گردشگری در کشور مدام در حال تغییر بوده است و تاکنون نتوانسته جایگاه واقعی خود را پیدا نماید و در حال حاضر نیز با سازمان میراث فرهنگی ادغام گردیده است. ادغام این دو سازمان با این راهبرد بود که گردشگران، گردشگران فرهنگی هستند و باید به وسیله سازمانی که از ادغام این دو تشکیل می‌شود، مدیریت شوند. چرا که توسط آن می‌تواند به تقویت بخش میراث کشور کمک کند. نکته‌ای که در این میان از آن غافل مانده‌ایم اینست که باید بپذیریم گردشگری یک تجارت است و تا وقتی فضای تجاری را برای گردشگری آماده نکنیم نمی‌توانیم به عنوان یک کشور گردشگرپذیر معرفی شویم. به عبارت دیگر در زمینه گردشگری بیش از آنچه باید دغدغه میراث داشته باشیم باید دغدغه مسایل تجاری گردشگری را در کشور داشته باشیم. انجام تبلیغات مناسب، تسهیل فعالیت‌های پولی و بانکی در بخش گردشگری توسعه حمل و نقل و تقویت بخش خصوصی و شرکتهای فعال گردشگری، افزایش هتل‌های استاندارد، حمایت و فعالیت دفاتر گردشگری در خارج از کشور، آموزش کارکنان حرفه‌ای و … بخشی از دغدغه‌های گردشگری کشور می‌تواند باشد.

ارزش مشترک: آیا گردشگری به عنوان یک ارزش مشترک در نهادها و سازمانهای متعدد و مسئول وجود دارد یا خیر؟ آیا گردشگری بین‌المللی به عنوان یک ارزش مشترک در استراتژی حاکم بر کشور و یا در بخش خصوصی تعریف شده یا فقط راجع به آن حرف زده می‌شود؟ تا روزی که هر پدیده سازمانی مبتنی بر ارزش مشترک و فرهنگ ویژه نباشد قطعاً نمی‌تواند زیرساخت محکمی برای سایر قسمت‌ها باشد.

سیستم: ما نمی‌توانیم سلیقه‌ای برخورد کنیم زیرا گردشگری یک پدیده استراتژیک و بلندمدت است و نیازمند نظام هستیم، نگاه نظام گونه و رفتار نظام گونه و تار روزی که فرایندها و ساز و کارها کاملاً محقق نشوند و سیستم حاکم نباشد جذابترین پدیده گردشگری مدت کوتاهی به طول نخواهد کشید.

کارکنان حرفه‌ای: باید از پرسنل متخصص، علاقه‌مند و با تجربه استفاده کنیم و از گماردن افرادی که اطلاعاتی ندارند پرهیز کنیم، چنانچه می‌خواهیم در زمینه توریسم ورزشی یا توریسم درمانی کار کنیم باید از افرادی استفاده کنیم که در این زمینه مهارت، تجربه و اطلاعات علمی و حرفه‌ای لازم را داشته باشند باید بر روی توانایی‌های بخش خصوصی که از مهمترین ارکان پیشرفت گردشگری هستند به طور جدی حساب باز کنیم و تمام قوانین کشور را برای رشد و شکوفایی گردشگری در کشور تغییر دهیم.

مهارت: امروز دنیای بازاریابی گردشگری، دنیای مهارتهای نوین است و کشورهایی موفق می‌شوند که بتوانند کارکنان خود را با انواع مهارتها تربیت کنند. امروزه هر گردشگری که وارد کشور شود اکثر سازمانها و موسسات خصوصی و دولتی به نوعی درگیر آن خواهند شد و تمام این افراد می‌بایست آموزشهای حرفه‌ای لازم را دیده باشند.

سبک مدیریت: سبک مدیریت گردشگری متفاوت با بسیاری از پدیده‌هاست. باید دقت کنیم تا در سبک مدیریت چنان رفتار کنیم تا آنچه مورد انتظار گردشگران هست ایجاد کنیم و آن را حفظ کنیم.

روش های قیمت گذاری در صنعت گردشگری

چهار روش برای قیمت گذاری وجود دارد:

1) قیمت گذاری مبتنی بر هزینه
بسیاری از شرکت ها برای رسیدن به اهداف خود از قیمت گذاری کل هزینه و یا قیمت گذاری بر اساس هزینه نهایی استفاده می کنند.بعضی از شرکت های گردشگری ترکیب و آمیخته ای از قیمت گذاری نهایی و هزینه کل را پیشنهاد می کنند که بر مبنای سطح مخارج ثابت و میزان نوسانات تقاضا استوار گردیده است.این روش عوامل متعددی را در بر می گیرد و به ویژه بخش های مختلف بازار در پرداخت، درجه فصلی بودن و نیاز به مشارکت در هزینه های ثابت بالا را در بر می گیرد.قیمت گذاری نهایی به هزینه هایی توجه دارد که با افزایش مشتریان زیاد می شود و هزینه های ثابت را کنار می گذارد.

2) قیمت گذاری مبتنی بر رقابت
این روش در شرایط رقابت گسترده به چشم می خورد.بنگاه های پیشرو روند قیمت گذاری را تعیین و دیگران این الگو را دنبال می کنند، یعنی در واقع از آن الگوی قیمت تبعیت می کنند.گاهی از این اقدام تحت عنوان قیمت گذاری بر اساس نرخ معمول یاد می شود.

3) مناقصه رقابتی
این روش یکی از مهم ترین روش های قیمت گذاری در صنعت گردشگری است.در زمان ارائه خدمات تغذیه، امکانات حمل و نقل و سایر بخش های عملیاتی تعدادی از شرکت های گردشگری به بنگاه عرضه کننده یا امضا کننده قرارداد پیشنهاد مناقصه می دهند.هرچند که بیشتر مزایده ها بعدی کیفی دارند، بیشتر تصمیمات بر اساس قیمت گرفته می شود.یعنی پایین ترین حد مزایده ، در قرارداد برنده است.

4) قیمت گذاری بازارگرا
در این روش، قیمت گذاری باید با سایر جنبه های راهبرد بازاریابی ارتباط تنگاتنگی داشته باشد.قیمت، وضعیت یابی و فعالیت های تبلیغاتی سه عامل مهم و پیوسته ای هستند که هماهنگی و تناسب دقیقی می طلبند.بسیاری از متصدیان بازار گردشگری از این روش استفاده میکنند.
قیمت گذاری بازارگرا بیشتر در اندیشه این امر است که بازار در شرایط بازاریابی معین چه چیزی را تحمل خواهد کرد.

گامهای استارتاپ باطرح سوال

ممکن است شما هم به فکر راه‌اندازی کسب‌وکار خودتان افتاده باشید و حتی چند ایده‌ خوب هم از ذهن‌تان گذشته باشد، اما برخی موارد نگران کننده باعث این شده است که هرگز به سمت راه اندازی استارتاپ خودتان حرکت نکنید. در این مقاله چند سوال اساسی که حتما باید قبل از شروع کار به آنها فکر کنید را آورده‌ایم.

۱. چرا می‌خواهم یک استارتاپ راه‌اندازی کنم؟

اگر فقط به خاطر هیجان یا اینکه از کار خود متنفر هستید قصد شروع یک کسب‌وکار جدید را دارید باید کمی بیشتر فکر کنید چون این دلیل محکمی برای متقاعد کردن سرمایه‌گذاران نخواهد بود. باید یک برنامه مشخص و جواب مناسب برای این سوال داشته باشید.

۲. استارتاپ شما قصد حل کردن چه مشکلی را دارد؟

اگر بینش شما به این شکل است که با راه‌اندازی استارتاپ یک تیر در تاریکی می‌اندازید و ممکن است حسابی غوغا کند سخت در اشتباه هستید. باید کاملا بازار را بررسی کنید و پس از پیدا کردن مشکل و یا راه حلی که مشتریان به آن نیاز داشته باشند کار خود را شروع کنید.

۳. بازار هدف کسب‌وکار شما چیست؟

نه یک محصول برای همه افراد کاربرد دارد و نه همه شرکت‌ها زمان و منابع لازم را برای دریافت همه خدمات و محصولات در اختیار دارند. بررسی و شناخت بازار هدفی که به محصول و خدمات شما نیاز دارد باعث می‌شود در تعیین استراتژی‌های بازاریابی و توسعه بازار سریع‌تر پیش بروید و این منجر به افزایش بازدهی سرمایه گذاری در بلندمدت می‌شود.

۴. برای شروع به چه مقدار بودجه نیاز دارید؟

هر شرکتی برای شروع و رشد به بودجه و پول نیاز دارد. مهم است که بررسی کنید نیاز اولیه شما چقدر است و سعی کنید کاملا بهینه و ضروری هزینه کنید. برای شروع می‌توانید از صندوق‌ها و افراد سرمایه‌گذار استفاده کنید. اما در ادامه در بلند مدت باید شرکت شما سودمند باشد و نمی‌توان مدام وابسته به منابع مالی خارج از شرکت باشید. استراتژی و بازار خود را بررسی کنید تا به سوددهی برسید.

۵. آیا از حمایت مالی و عاطفی خانواده و دوستان و افراد شخصی برخوردار هستید؟

همه‌ی ما تجربه روزهای خوب و بد را داریم. در کارآفرینی روزهای بد می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد و در این روز‌ها حمایت دوستان و خانواده از شما می‌تواند کمک کند تا شاد و خوشحال باشید و مشکلات را پشت سر بگذارید. 

۶. آیا کسب‌وکار شما مقیاس‌پذیر است؟

برای کسب‌وکارها مقایس‌پذیری به معنای آمادگی برای رسیدگی به تعداد زیادی از مشتریان و فروشندگان است. استارتاپ شما برای موفقیت باید رشد کند و اگر نیاز به تغییری در مدل کسب‌وکارتان دارید باید حواستان به مقیاس‌پذیری آن نیز باشد.

۷. رقبا چه کسانی هستند؟ چه کسی در حال انجام کاری است که شما قصد آن را دارید؟

اول بودن همیشه شگفت‌انگیز است، اما گاهی اوقات دوم بودن نیز دارای مزایایی خاص است. هنگامی که یک استارتاپ برای اولین بار یک موضوع و راهکار جدید را ارایه می‌دهد نیاز است که رفتار مصرف کنندگان را نیز منطبق و به نفع خود تغییر دهد و این نیاز به سرمایه‌گذاری‌های زیادی مانند تخفیف‌ها و تبلیغات و گذر زمان است. برای مثال اوایل شروع بکار اسنپ یا سیستم‌های سفارش آنلاین غذا را به خاطر دارید؟

صرف نظر از اول یا دوم بودن، باید حواستان باشد استراتژی خود را مطابق با آنچه که مشتریان رفتار می‌کنند در نظر بگیرد و تغییرات مورد نظر را پیاده سازی کنید.

۸. چه محصول یا راه حل خاصی را نسبت به رقبا ارایه می‌دهید؟

اگر گروهی دیگر از رقبا در حال ارایه همان محصول و خدماتی هستند که شما مدنظر دارید و قصدتان این است که آن را با کیفیت بهتری عرضه کنید، مشکلی نیست و می‌تواند باعث برتری شما باشد. اما برای بلند مدت شما باید به فکر ایجاد یک ارزش منحصربفرد باشید تا مشتریان خود را علاقه‌مند نگه دارید. بنابراین ارزش منحصر‌بفرد شما چیست؟

۹. آیا ایده خود را اعتبار‌سنجی کرده‌اید؟

تصور کنید که بعد از کلی تلاش و وقت گذاشتن و صرف منابع، ایده خود را به واقعیت تبدیل کرده‌اید و بعد از ارسال و معرفی آن به بازار متوجه می‌شوید که ایده شما زیاد مورد پسند مصرف‌کنندگان قرار نگرفته است! هیچکس آن را نمی‌خواهد و این سرانجام کار خواهد بود.

برای جلوگیری از این وضعیت باید مرحله تست ایده و تحقیقات بازار را با جدیت بررسی کنید. همچنین رویکردهای توسعه یافته نسل جدید مانند Lean و Sprint نیز به شما کمک خواهد کرد تا در سریعترین و بهینه‌ترین حالت ممکن ایده خود را تست کنید.

۰. آیا آماده هستید زمان و منابع و سرمایه خود را برای موفقیت صرف کنید؟

شروع و راه‌اندازی کسب‌وکار جدید نیازمند صرف زمان، فداکاری و ریسک است. اکنون وقت این است که تمام قلب خود را در راه کسب‌وکارتان بگذارید. اگر بیش از ۸ ساعت در جای دیگری مشغول کار باشید ممکن است به شما اضافه حقوق پرداخت کنند، اما قدم اول همین است و نیاز است که از پس‌انداز خودتان استفاده کنید و حقوق و دستمزد ثابت ماهانه خبری نیست.

این فقط نوک کوه یخ است و باید برای همه چیز آماده باشید. 

۱۱. آیا توانایی‌های مدیریتی لازم را کسب‌ کرده‌ام؟

باید از خودتان بپرسید که آیا قادر به اجرای موارد عملیاتی شرکت هستید یا خیر. مهارت‌های مدیریتی و سازمانی و کارآفرینی لازم را باید دارا باشید و اگر این چنین نیست با شرکت در کلاس آموزشی و همایش و سمینارهای مرتبط، آگاهی خود را در این موارد افزایش دهید.

۱۲. اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شما چیست؟

اهداف شخصی و مالی تاثیر زیادی در استراتژی مالی و عملیاتی شرکت شما خواهد داشت. منابع درآمدی و نقشه راه محصول و تیم‌ و تعداد کارمندان با توجه به این اهداف تعیین خواهد شد. باید بررسی کنید که شرکت خود را در ۵ تا ۱۰ سال آینده کجا خواهید دید؟

۳. آیا من نیاز به یک هم‌بنیانگذار دارم؟

همه افراد در همه چیز خوب نیستند! ممکن است شما یک فرد عالی در مباحث فنی و مهندسی باشید اما هنوز تجربه لازم برای مهارت بازاریابی و دانش مالی را نداشته باشید. هسته اولیه راه‌اندازی استارتاپ باید تمام مهارت‌های ضروری را داشته باشد و همین دلیل می‌تواند کافی باشد که به فکر یک هم‌بنیانگذار نیز باشید.

هم‌بنیانگذار شما باید تکمیل کننده مهارت‌ها و پوشش نیازمندی‌های دیگر باشد و از لحاظ شخصیتی نیز هم عقیده باشید و حتی شور و اشتیاق بالاتری را داشته باشد. انتخاب هم‌بنیانگذار می‌تواند یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین مراحل راه‌اندازی یک استارتاپ باشد.

۱۴. ساختار حقوقی شرکت را چگونه تنظیم کنم؟

یکی از مهم‌ترین تصمیمات در هنگان راه‌اندازی استارتاپ همین مورد است. این انتخاب به مسایل مالیاتی و میزان ریسک شما بستگی دارد. آیا می‌خواهید شرکت شما انفرادی، تضامنی، مسئولیت محدود یا شراکتی باشد؟۱۵. آیا آماده ملاقت‌ها و جلسات زیاد هستید؟

شما باید آماده شرکت در تعداد زیادی از جلسات و ملاقت‌های مربوط به سرمایه‌گذاری و تبلیغات باشید. از طرفی سمینارها و همایش‌ها و کارگاه‌های زیادی را برای یادگیری و شبکه‌سازی خواهید داشت که باید با انرژی و روی باز در آنها حضور پیدا کنید. گاهی باید برای ارایه ایده خود به تعدادی از سرمایه‌گذار حاضر شوید و گاهی باید شنونده تجربه و دیدگاه دیگر کارآفرینان باشید. ممکن است در طول روز با ده‌ها آدم سروکله بزنید و باید به راحتی ارتباط برقرار کنید. بنابراین اگر کم‌رو و یا خجالتی هستید یا حوصله گروه‌ها و جمع را ندارید باید به این مورد توجه کنید و یک راه‌حل اساسی را داشته باشید.

رامین معبودی سرپرست هلال احمر اردبیل


با حکم دکتر پیوندی؛ 

رامین معبودی؛ سرپرست جمعیت هلال احمر استان اردبیل شد

شرح خبر :

رئیس جمعیت هلال احمر در حکمی رامین معبودی را به عنوان سرپرست جمعیت هلال احمر استان اردبیل منصوب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، دکتر علی اصغر پیوندی؛ رئیس جمعیت هلال احمر در حکم انتصاب رامین معبودی آورده است: «نظر به شایستگی، تعهد و سوابق مفید و ارزشمند جنابعالی، به موجب این ابلاغ به عنوان «سرپرست جمعیت هلال احمر استان اردبیل» منصوب می شوید.

با عنایت به وظایف و مأموریت های متعدد و گسترده جمعیت هلال احمر، از جنابعالی انتظار دارم ضمن بهره گیری از پتانسیل های درون و برون سازمانی، تمام سعی، تجربه و توان علمی و اجرایی خویش را در راستای توسعه کیفی و کمی مجموعه و بهبود ارائه خدمات جمعیت در استان بکار گیرید.

بالندگی و توفیق روز افزون شما را در خدمت به مردم شریف ایران در جهت تحقق اهداف والای جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، از درگاه خداوند یگانه و مهربان مسئلت دارم.»

 

برخی سوابق تحصیلی، تحقیقاتی و اجرایی سرپرست جمعیت هلال احمر استان اردبیل بدین شرح است:

سوابق تحصیلی:

• کارشناسی الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل

• کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل

سوابق تحقیقاتی:

• بررسی جرائم مطبوعاتی از منظر فقهی و حقوقی

• تهیه و تدوین طرح مدیریت بحران بعد از زلزله 1375 اردبیل

• نقش اطلاع‌رسانی و آموزش از طریق رسانه‌ها در پیشگیری از سوانح جاده‌ای

سوابق اجرایی:

• مسئول دفتر مدیرعامل و مدیر روابط عمومی

• عضو هیأت مدیره استان

• مشاور مدیرعامل

• قائم مقام مدیرعامل

• رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی هلال احمر اردبیل

فعالیت امدادی داخل و خارج کشور:

- امدادرسانی در اردوگاه آوارگان آذری (50 هزار نفر در 7 اردوگاه) در کشور جمهوری آذربایجان سال 1372-1373

- عضو هیئت اعزامی کمک های بشر دوستانه جمعیت هلال احمر به زلزله زدگان کشور جمهوری آذربایجان به عنوان نمایندگان هلال احمر ایران در زلزله 1379 و سیل زدگان در سال 1382 کشور آذربایجان

- عضو تیم امدادی اعزامی به کشور افغانستان جهت امدادرسانی به آوارگان مستقر در اردوگاه های میل 46 و میلک سال 1380

- حضور در عملیات امدادرسانی به زلزله زدگان اهر ، ورزقان از توابع آذربایجان شرقی سال 1391 و زلزله زدگان بم در سال 1382 و زلزله زدگان اردبیل در سال 1375

- امدادرسانی به سیل زدگان شهرستان های گرمی، بیله سوار و پارس آباد در سال 1374


سوالاتی که قبل از راه‌اندازی استارتاپ باید از خودتان بپرسید

ممکن است شما هم به فکر راه‌اندازی کسب‌وکار خودتان افتاده باشید و حتی چند ایده‌ خوب هم از ذهن‌تان گذشته باشد، اما برخی موارد نگران کننده باعث این شده است که هرگز به سمت راه اندازی استارتاپ خودتان حرکت نکنید. در این مقاله چند سوال اساسی که حتما باید قبل از شروع کار به آنها فکر کنید را آورده‌ایم.

۱. چرا می‌خواهم یک استارتاپ راه‌اندازی کنم؟

اگر فقط به خاطر هیجان یا اینکه از کار خود متنفر هستید قصد شروع یک کسب‌وکار جدید را دارید باید کمی بیشتر فکر کنید چون این دلیل محکمی برای متقاعد کردن سرمایه‌گذاران نخواهد بود. باید یک برنامه مشخص و جواب مناسب برای این سوال داشته باشید.

۲. استارتاپ شما قصد حل کردن چه مشکلی را دارد؟

اگر بینش شما به این شکل است که با راه‌اندازی استارتاپ یک تیر در تاریکی می‌اندازید و ممکن است حسابی غوغا کند سخت در اشتباه هستید. باید کاملا بازار را بررسی کنید و پس از پیدا کردن مشکل و یا راه حلی که مشتریان به آن نیاز داشته باشند کار خود را شروع کنید.

۳. بازار هدف کسب‌وکار شما چیست؟

نه یک محصول برای همه افراد کاربرد دارد و نه همه شرکت‌ها زمان و منابع لازم را برای دریافت همه خدمات و محصولات در اختیار دارند. بررسی و شناخت بازار هدفی که به محصول و خدمات شما نیاز دارد باعث می‌شود در تعیین استراتژی‌های بازاریابی و توسعه بازار سریع‌تر پیش بروید و این منجر به افزایش بازدهی سرمایه گذاری در بلندمدت می‌شود.

۴. برای شروع به چه مقدار بودجه نیاز دارید؟

هر شرکتی برای شروع و رشد به بودجه و پول نیاز دارد. مهم است که بررسی کنید نیاز اولیه شما چقدر است و سعی کنید کاملا بهینه و ضروری هزینه کنید. برای شروع می‌توانید از صندوق‌ها و افراد سرمایه‌گذار استفاده کنید. اما در ادامه در بلند مدت باید شرکت شما سودمند باشد و نمی‌توان مدام وابسته به منابع مالی خارج از شرکت باشید. استراتژی و بازار خود را بررسی کنید تا به سوددهی برسید.

۵. آیا از حمایت مالی و عاطفی خانواده و دوستان و افراد شخصی برخوردار هستید؟

همه‌ی ما تجربه روزهای خوب و بد را داریم. در کارآفرینی روزهای بد می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد و در این روز‌ها حمایت دوستان و خانواده از شما می‌تواند کمک کند تا شاد و خوشحال باشید و مشکلات را پشت سر بگذارید.

کارآفرینی -فنی وحرفه ای

کریمی گفت: مهمترین ماموریت سازمان فنی حرفه ای کشور تربیت نیروی ماهر و کاری برای موسسات سازمان‌ها و صنایع است تا برخی شاغلین را ارتقا و برخی را برای انجام مشاغل آماده کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای گیلان، مدیر گروه آموزش کارآفرینی سازمان فنی و حرفه ای کشور در حاشیه بازدید از این مرکز در آستارا به دیارمیرزاگفت: مهمترین ماموریت سازمان فنی و حرفه ای کشور تربیت نیروی ماهر و کاری برای موسسات سازمان‌ها و صنایع است تا برخی شاغلین را ارتقا و برخی را برای انجام مشاغل آماده کند.

عباس کریمی با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در چهار حوزه ساخت و تولید یا فنی و صنعتی، خدمات، فرهنگ و هنر و در حوزه کشاورزی، آموزش و ارائه خدمات می کند، افزود: در حوزه خدمات، هدف آموزش، کارآفرینی و تربیت مربی کارآفرین برای کشور بوده و برای هر شهرستان کشور از جمله آستارا حداقل یک مربی کارآفرین تربیت کردیم که این مربیان ضمن آموزش مهارتهای شغلی همچون جوشکاری و رشته های مختلف تراشکاری، کامپیوتر و ماشین ابزار و دیگر رشته‌ها در کنار آن به فراگیران آموزش حین خدمت هم انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: طی ۱۰ سال گذشته تا کنون حدود ۳۰۰ مربی در سراسر کشور تربیت کردیم که این افراد هرکدام حداقل ۱۰۰ نفر را آموزش داده که در مجموع یک جمعیت ۳۰ هزار نفری آموزش دیده را شاهد هستیم و مهمترین اصل آموزش مهارت‌های کسب و کار به افراد شاغل حین خدمت است.

مدیر گروه آموزش کارآفرینی سازمان فنی و حرفه ای کشور با اشاره به منابع محلی فراوان قابل بهره برداری در آستارا گفت: در شمال غرب کشور با وجود استراتژیک‌ترین نقطه مرز آبی کشور و تالاب و گردشگاه های متنوع و مشارکت شبکه‌های اجتماعی در دنیای کارآفرینی برای ایجاد اشتغال و توسعه پایدار امری مهم و در آینده باعث ایجاد اشتغال زایی فراوان خواهد شد.

کریمی در ادامه با اشاره به فعالیت مداوم این سازمان در بحث تجهیز کارگاه های فنی و حرفه ای اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۷ حدود ۵۰۰ خودروی پیشرفته به کارگاه‌های کشور اضافه شده با کمک و حضور و مشارکت صنایع و بنگاهها تحول اقتصادی عظیمی را در کشور شاهد خواهیم بود

گفتنی است مرکز آموزش فنی و حرفه ای آستارا از سال ۷۶ فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون ۳۴۰ نفر در رشته های تعمیر لوازم خانگی، برق، تراشکاری، مکانیک، تاسیسات، صنعت ساختمان، صنایع، بازرگانی و کارآفرینی در این مرکز آموزش می بینند.